Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Kraków: Rozpoczęła się budowa Dworca Głównego PKP

0
Podziel się:

Rozpoczęła się budowa nowoczesnego dworca kolejowego Kraków Główny,
usytuowanego pod torami i peronami obecnej stacji. Inwestycja o wartości 130 mln zł ma być gotowa w
drugim kwartale 2012 roku.

Rozpoczęła się budowa nowoczesnego dworca kolejowego Kraków Główny, usytuowanego pod torami i peronami obecnej stacji. Inwestycja o wartości 130 mln zł ma być gotowa w drugim kwartale 2012 roku.

Rzecznik Grupy PKP Łukasz Kurpiewski poinformował podczas piątkowej konferencji prasowej, że będzie to jeden z najlepiej rozwiniętych węzłów komunikacyjnych w kraju, łączący wiele środków transportu.

Nowy dworzec będzie zintegrowany z podziemnym tramwajem, parkingami oraz dworcem autobusowym, z którego odjeżdżają autobusy komunikacji miejskiej i dalekobieżnej. Specjalne pociągi będą go łączyć z lotniskiem Kraków-Balice.

Przestrzeń dla pasażerów zostanie zorganizowana na powierzchni 12 tys. metrów kwadratowych. W hallu głównym znajdą się m.in. kasy biletowe, centra obsługi klienta, skrytki bagażowe, miejskie punkty informacyjne, bankomaty, kafejki czy kioski prasowe. Na jednym z poziomów zaplanowano poczekalnię dla pasażerów, restauracje i sklepy.

Nowy dworzec zostanie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Dla zwiększenia bezpieczeństwa podróżnych zamontowany zostanie też monitoring.

Inwestycja o wartości 130 mln zł jest finansowana ze środków Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko" Unii Europejskiej. Jest to jeden z trzech, obok Wrocławia i Gdyni, projektów tego typu finansowanych ze środków unijnych. Na jego wykonawcę wybrano w przetargu Katowickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego Budus SA.

Jak informuje PKP w związku z prowadzonymi pracami budowlanymi, pasażerowie muszą się liczyć z utrudnieniami na dworcu, ale nie będą one uciążliwe.

Od poniedziałku zamknięty zostanie jeden z tuneli łączących Regionalny Dworzec Autobusowy i Galerię Krakowską. Od lutego przyszłego roku prace przeniosą się na perony, co spowoduje na nich czasowe utrudnienia.

O zmianach w poruszaniu się informować będą żółto-czarne strzałki i tablice, rozmieszczone w różnych miejscach dworca i w jego okolicach. Pasażerom przy kasach biletowych rozdawane będą również mapki informujące o zamknięciu tunelu. Komunikaty wygłaszane będą też przez megafony.

Po zakończeniu budowy nowego dworca, z funkcji dworcowych zostanie uwolniony obecny, zabytkowy budynek. Jak poinformował zastępca prezydenta Krakowa ds. inwestycji miejskich Tadeusz Trzmiel, miasto prowadzi rozmowy z PKP, aby przejąć ten obiekt. Mogłaby w nim powstać np. galeria sztuki.

Według Kurpiewskiego, w całej Polsce kolej prowadzi największy od kilkudziesięciu lat program modernizacji dworców. W województwie małopolskim remontowane są obiekty w Bochni, Brzesku i Krzeszowicach. W minioną sobotę pasażerom oddano do użytku gruntownie zmodernizowany, zabytkowy dworzec w Tarnowie.

Zgodnie z planami, do roku 2012 swoje oblicze zmieni 77 dworców zarówno w dużych miastach, jak i w mniejszych miejscowościach, m.in.: Warszawa Centralna i Wschodnia, Wrocław, Gdynia, Katowice, Poznań, Malbork, Piotrków Trybunalski, a także Modlin, Terespol, Działdowo, Iława, Leszno, Pabianice, Radomsko, Zgierz, Bochnia, Brzesko czy Kutno. Koszt tych prac wyniesie blisko 980 mln zł z budżetów państwa, Unii Europejskiej i PKP SA. (PAP)

rgr/ je/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)