Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Kraków: Wystawa o wkładzie polskich inżynierów w rozwój lotnictwa

0
Podziel się:

Wystawę "Frank Piasecki i inni", prezentującą dorobek wybitnych polskich
inżynierów oraz ich wkład w rozwój światowego lotnictwa, otwarto w poniedziałek w Muzeum Lotnictwa
Polskiego w Krakowie.

Wystawę "Frank Piasecki i inni", prezentującą dorobek wybitnych polskich inżynierów oraz ich wkład w rozwój światowego lotnictwa, otwarto w poniedziałek w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

W otwarciu uczestniczyła wiceprezes ds. Rozwoju Biznesu w firmie Boeing Commercial Airplanes, Nicole Piasecki, córka tytułowego bohatera wystawy.

Na wystawie przedstawiono sylwetki polskich inżynierów, którzy w większości wykształcili się i rozpoczęli życie zawodowe w Polsce, a po wybuchu II wojny światowej przedostali na Zachód i tam kontynuowali pracę. Ich wybitne osiągnięcia w zakresie inżynierii lotniczej doceniane są na całym świecie.

Motywem przewodnim wystawy są drewniane skrzynie transportowe - jako symbol emigracji polskich inżynierów lotnictwa i symbol eksportu polskiej myśli technicznej. W skrzyniach znajdują się schowki, które zwiedzający może otworzyć; wyeksponowano w nich pamiątki po polskich konstruktorach, dokumenty, modele samolotów, elementy wyposażenia. Prezentowane są także materiały filmowe i samoloty z kolekcji muzeum.

Osią wystawy jest Frank Piasecki, ale wystawa prezentuje również dokonania i sylwetki: Tadeusza Ciastuły (1909-1979), Wsiewołoda (Jeana) Jakimiuka (1905-1991), Jerzego Dąbrowskiego (1899-1967), Stanisława Rogalskiego (1904-1976), Wiesława Stępniewskiego (1909-1998), Henryka Milicera (1915-1996), Jerzego Rudlickiego (1893-1977), Stanisława Praussa (1903-1997). Jak poinformowali organizatorzy, z ponad 200 osób na potrzeby wystawy wybrali dziewięć sylwetek.

Frank Nicholas Piasecki (1919-2008), syn polskich emigrantów, urodził się w Filadelfii w 1919 r. Jedną z najbardziej znanych konstrukcji Franka Piaseckiego jest tzw. Latający Banan, zbudowany w 1945 r. dwuwirnikowy helikopter w układzie podłużnym (tandem). Była to pierwsza na świecie udana konstrukcja tego rodzaju, która zapoczątkowała serię śmigłowców (HRP-1, HRP-2 i HRP-3) stosowanych do celów wojskowych, transportowych i ratowniczych. Latający Banan był prekursorem śmigłowców Chinook i Sea Knight, produkowanych przez firmę Boeing. Chinook, który odegrał bardzo ważną rolę w Wietnamie, nadal jest niezastąpiony w misjach w Iraku i Afganistanie.

W 1955 r. Piasecki Helicopter Corporation sprzedał swoje przedsiębiorstwo koncernowi Boeing Airplane Co. i założył następną firmę - Piasecki Aircraft Corporation. Jej działalność koncentrowała się na pionierskich badaniach w zakresie technologii pionowego startu i lądowania (VTOL). W tym biurze konstrukcyjnym opracowano prototypy m.in. śmigłowca Sea-Bat i Ring-Wing. W 1962 r. oblatany został Pathfinder - pierwszy śmigłowiec, łączący zalety helikoptera i samolotu. W 1986 r. Piasecki zaprojektował pojazd powietrzny Helistat, kombinację sterowca z czteroma śmigłowcami połączonymi wspólną konstrukcją nośną.

Frank Piasecki zarejestrował ogółem ponad 20 patentów, był autorem 40 publikacji specjalistycznych, a honorowym doktoratem wyróżniły go trzy amerykańskie uczelnie. W 1986 r. otrzymał od prezydenta USA Ronalda Reagana najwyższą nagrodę w dziedzinie technologii - National Medal of Technology, a w 1994 r. został odznaczony Krzyżem Zasługi przez prezydenta Lecha Wałęsę.

"Mój ojciec chciał, aby technologia lotnicza rozwiązywała życiowe problemy, na przykład transport ściętego drewna z gór, gdzie nie ma dróg ani pasów startowych. Jego praca zrewolucjonizowała transport, technologie ewakuacji, pomoc w klęskach żywiołowych, pożarnictwo, budownictwo i wiele innych dziedzin" - powiedziała wiceprezes ds. Rozwoju Biznesu w firmie Boeing Commercial Airplanes, Nicole Piasecki.

Z kolei prezes Boeing na Europę Środkową i Wschodnią, Henryka Bochniarz, chwaliła kilkuletnią już współpracę z Muzeum Lotnictwa Polskiego. Podczas otwarcia zaprezentowała nowy projekt firmy: wspieranie studentów i absolwentów Politechniki Warszawskiej, uczestniczących z zawodach Aero Design. "Oni w tym roku wygrali Aero Design East 2011. To pokazuje, że mamy nie tylko piękną przeszłość w lotnictwie, ale i piękną przyszłość" - podkreśliła Henryka Bochniarz.

Wystawa prezentowana będzie do 29 lipca. (PAP)

hp/ hes/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)