Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Kraków: Zakończono budowę nowej pętli przesiadkowej Czerwone Maki

0
Podziel się:

Pasażerowie od soboty mogą korzystać z nowej pętli tramwajowej Czerwone Maki
w Krakowie. Obok uruchomiony będzie pierwszy parking typu Parkuj i Jedź. W związku z otwarciem
pętli przeorganizowano system komunikacji zbiorowej w mieście, co wzbudziło protesty.

Pasażerowie od soboty mogą korzystać z nowej pętli tramwajowej Czerwone Maki w Krakowie. Obok uruchomiony będzie pierwszy parking typu Parkuj i Jedź. W związku z otwarciem pętli przeorganizowano system komunikacji zbiorowej w mieście, co wzbudziło protesty.

Jak przypomniał w piątek prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, oddawana właśnie do użytku inwestycja jest drugim etapem jednego z największych przedsięwzięć komunikacyjnych w mieście: budowy linii tramwajowej biegnącej w okolice III Kampusu Uniwersytetu Jagiellońskiego. Inwestycja o wartości ponad 182 mln zł uzyskała przeszło 52 mln zł dofinansowania z funduszy unijnych.

Nowa linia tramwajowa o długości blisko czterech kilometrów połączyła ulice Brożka i Kapelanka z ulicą Czerwone Maki w południowo-zachodniej części Krakowa (osiedle Ruczaj). Znajdują się tam duże osiedla mieszkaniowe, a także III Kampus Uniwersytetu Jagiellońskiego i siedziby wielu firm działających w krakowskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej.

"Po dwóch latach od momentu rozpoczęcia budowy oddajemy cały kompleks. Zostało to podzielone na dwa odcinki - rok temu powstał fragment do ulicy Gronostajowej, dziś oddajemy resztę" - mówił prezydent Majchrowski.

Zaznaczył, że osiedle Ruczaj, przez teren którego przebiega nowa linia, było do tej pory jednym z najgorzej skomunikowanych obszarów w mieście.

"W tej chwili mamy cztery linie tramwajowe, wsparte autobusami, w związku z powyższym zarówno mieszkańcy tych osiedli, jak i studenci wszystkich uczelni mieszczących się na pobliskim kampusie, ale także przedstawiciele wielu firm branży IT, które tu się ulokowały, będą miały znakomity dostęp" - podkreślił Majchrowski.

Tramwaje nr 11, 18, 23 i 52 będą się poruszały po oddzielonym od ulicy, wyciszonym torowisku, zakończonym pętlą przesiadkową Czerwone Maki. W ramach zadania przebudowano też na dwujezdniowy ciąg drogowy Grota-Roweckiego i Bobrzyńskiego.

Przy pętli powstał pierwszy w Krakowie parking typu Parkuj i Jedź (Park & Ride) dysponujący niemal 200 miejscami dla samochodów. Mieszkańcy podkrakowskich miejscowości i przedmieść Krakowa, którzy zechcą w drodze do pracy lub szkoły zostawić samochód i przesiąść się do tramwaju lub autobusu, będą mogli z niego korzystać bezpłatnie.

Do bezpłatnego korzystania z parkingu będzie uprawniać ważny bilet okresowy komunikacji miejskiej lub bilet do kasowania użyty w dniu parkowania.

W związku z uruchomieniem nowej linii tramwajowej organizator komunikacji zbiorowej w Krakowie wprowadził reorganizację kursowania tramwajów i autobusów. Powoduje to przede wszystkim konieczność większej liczy przesiadek podczas podróży po mieście.

Reorganizacja siatki komunikacji miejskiej nie podoba się części mieszkańców. Kilkadziesiąt osób protestowało w piątek na nowej pętli Czerwone Maki. Inni sprzeciwiali się przebudowie biegnącego obok torowiska ciągowi drogowemu Grota-Roweckiego i Bobrzyńskiego. Twierdzili, że w ten sposób powstała "miejska autostrada w sercu osiedla Ruczaj". (PAP)

rgr/ je/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)