Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Litwa: Orlen dementuje informację o możliwości kupna terminalu na Łotwie

0
Podziel się:

#
W drugim akapicie podajemy właściwe dane dotyczące eksportu produktów z rafineriiw Możejkach przez
port w Rydze
#

# W drugim akapicie podajemy właściwe dane dotyczące eksportu produktów z rafineriiw Możejkach przez port w Rydze #

05.02. Wilno (PAP) - Orlen Lietuva zaprzeczył, iż rozważa możliwość nabycia terminalu na Łotwie. W przesłanym w piątek komunikacie poinformował, że kupowanie terminalu na Łotwie nie jest ekonomicznie uzasadnione.

"Scenariusz, który przewidywał wykorzystywanie kilku portów, był rozważany w przeszłości. Teraz jest to ekonomicznie niekorzystne. (...) Eksport (produktów rafinerii w Możejkach) za pośrednictwem portu w Rydze jest prawie o jedną trzecią droższy niż za pośrednictwem portu w Kłajpedzie" - czytamy w komunikacie Orlen Lietuva.

Kierownik ds. rozwoju Orlen Lietuva Sigitas Zakalskis podczas piątkowej konferencji prasowej nie wykluczył, że Orlen rozważy możliwość nabycia terminalu na Łotwie, jeśli spółce nie uda się porozumieć z rządem litewskim w sprawie terminalu naftowego w Kłajpedzie.

"Jeżeli koszta logistyki będą zbyt wysokie, akcjonariusze mogą wybrać inny terminal. Jest ich nad Morzem Bałtyckim dużo i znajdują się stosunkowo niedaleko. Wówczas gospodarka Litwy utraci dochody" - powiedział podczas konferencji prasowej Zakalskis.

Jeśli chodzi o logistykę, rafineria w Możejkach jest bardzo niekonkurencyjna w stosunku do innych tego typu zakładów, których w tym regionie jest 8. Większość znajduje się niedaleko morza i ma swoje terminale.

Koncern PKN Orlen ubiegał się o zakup pakietu większościowego i przejęcia kontroli nad terminalem naftowym w Kłajpedzie, by po zbudowaniu rurociągu łączącego terminal z Możejkami, gdzie się znajduje rafineria, obniżyć koszt transportowania produktów. Rząd Litwy odmawia jednak sprzedaży terminalu. PKN Orlen proponuje też inne sposoby udziału w zarządzaniu terminalem: wspólne przedsiębiorstwo, wspólne zarządzanie, pakiet mniejszościowy.

Obecnie rafineria w Możejkach traci wiele pieniędzy na przewóz produktów drogą kolejową do Kłajpedy przez Szawle. W 2008 roku litewskiej spółce kolejowej Lietuvos Geleżinkekiai Orlen zapłacił około 180 mln litów (ponad 200 mln złotych).

Aleksandra Akińczo (PAP)

aki/ drag/ jra/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)