W celu wypracowania wspólnych kierunków rozwoju oświaty polonijnej oraz zachowania polskiej tożsamości narodowej wśród młodych Polaków, mieszkających w Europie, w czwartek w Wilnie rozpoczęło się dwudniowe II Europejskie Sympozjum Polskich Macierzy Szkolnych.
Przedstawiciele Polskich Macierzy Szkolnych z Anglii, Belgii, Niemiec, Czech, Białorusi i Litwy w pierwszym dniu spotkania omówili zróżnicowaną sytuację polskiej oświaty w swoich krajach.
Funkcjonują w nich różne modele szkół polskich: szkoły społeczne, których działalność finansują rodzice, parafialne, są polskie punkty konsultacyjne przy ambasadach utrzymywane z funduszy państwa polskiego. Na Litwie są również państwowe szkoły z polskim językiem nauczania.
Mimo różnorodności modeli w ocenie uczestników spotkania szkoły łączy nie tylko język polski, historia i kultura, lecz także wychowanie patriotyczne.
Jak zaznaczyła prezes Polskiej Macierzy Szkolnej w Anglii Aleksandra Podhorodecka, "wychowankowie naszych szkół są dobrymi ambasadorami Polski w swych krajach".
"Sytuacja oświaty polskiej jest różna i dla nas jest ważne wzajemne poznawanie się, poznawanie naszych problemów i wymiana doświadczenia" - zaznaczył prezes Polskiej Macierzy Szkolnej w Niemczech Jan Branny.
Aleksandra Akińczo(PAP)
aki/ keb/ kar/ mhr/