Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Łódź: Podpisano umowę na budowę podziemnego dworca kolejowego

0
Podziel się:

Do końca 2014 roku ma się zakończyć budowa nowego, podziemnego dworca
kolejowego Łódź-Fabryczna. Inwestycja ma kosztować ponad 1,7 mld zł brutto. Umowę podpisano w
czwartek na peronie starej stacji Łódź-Fabryczna.

Do końca 2014 roku ma się zakończyć budowa nowego, podziemnego dworca kolejowego Łódź-Fabryczna. Inwestycja ma kosztować ponad 1,7 mld zł brutto. Umowę podpisano w czwartek na peronie starej stacji Łódź-Fabryczna.

"To pierwszy tak zaawansowany projekt komunikacyjny w Polsce, którego kręgosłupem będzie kolej. Budujemy nowoczesny dworzec, którego wyjątkowość polega nie tylko na tym, że ruch kolejowy będzie sprowadzony pod ziemię. Tworzymy również elementy infrastruktury przeznaczone do włączenia w system kolei dużych prędkości. Zyskamy nowoczesny, centralny w skali kraju i regionu punkt przesiadkowy usprawniający komunikację i łączący poszczególne gałęzie transportu publicznego z koleją" - powiedział przy okazji podpisania umowy prezes PKP Polskie Linie Kolejowe Zbigniew Szafrański.

Na realizację projektu PKP PLK przeznaczyło ponad 1,28 mld zł. Inwestycja będzie również finansowana przez miasto Łódź (ponad 412 mln zł) i PKP SA (ponad 57 mln zł). Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską. Wykonawcą prac będzie konsorcjum firm: Torpol, Astaldi SpA, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych "Intercor" oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów.

Zdaniem prezydent Łodzi Hanny Zdanowskiej po zakończeniu inwestycji miasto stanie się komunikacyjnym centrum Polski i będzie miało szansę na dynamiczny rozwój. "Stajemy się komunikacyjnym centrum Polski. Centrum, przez które przebiegać będą szlaki kolejowe łączące najważniejsze miasta Polski. To najlepszy sposób na wykorzystanie centralnego położenia naszego miasta" - powiedziała Zdanowska.

W swoim wystąpieniu Zdanowska podkreśliła, że rozpoczęcie budowy nowego dworca Łódź-Fabryczna nie byłoby możliwe bez zaangażowania w projekt ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka. Minister miał być na uroczystości podpisania umowy, jednak nie przyjechał w czwartek do Łodzi. Na dworcu pojawili się natomiast członkowie młodzieżówki SLD skandujący hasło "Łódź przeprasza za Grabarczyka". Ich zdaniem minister doprowadził do zapaści komunikacyjnej w Polsce.

Pierwsze plany budowy nowego, podziemnego dworca Łódź-Fabryczna pojawiły się w 2006 roku. Osiem torów i cztery perony dworca mają być położone 16,5 metra poniżej poziomu terenu. 10,5 metra nad nimi ma powstać sieć podziemnych ulic i część dworca autobusowego.

Projekt przewiduje również m.in. powstanie tunelu łączącego nowy dworzec z dworcem Łódź-Kaliska. Tunelem pojadą pociągi dużych prędkości oraz kolej dalekobieżna, regionalna i aglomeracyjna.

Budowa dworca ma się zakończyć w 2014 roku.(PAP)

duk/ amac/ ura/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)