Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Łódź: W czwartek ruszają prace ziemne na budowie dworca Łódź Fabryczna

0
Podziel się:

W czwartek mają rozpocząć się prace ziemne na budowie nowego, podziemnego
dworca kolejowego Łódź Fabryczna. Wykonawca robót odebrał w środę w Łódzkim Urzędzie Wojewódzkim
tzw. dziennik budowy, co umożliwia rozpoczęcie prac.

W czwartek mają rozpocząć się prace ziemne na budowie nowego, podziemnego dworca kolejowego Łódź Fabryczna. Wykonawca robót odebrał w środę w Łódzkim Urzędzie Wojewódzkim tzw. dziennik budowy, co umożliwia rozpoczęcie prac.

Wojewoda łódzki wydała pozwolenie na budowę komory startowej dworca Łódź Fabryczna 10 sierpnia. Od tej decyzji do Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego (GINB) odwołała się firma Enkev, mająca siedzibę w pobliżu terenu budowy. W związku z tym prace budowlane nie mogły się rozpocząć i opóźniły się o kilka tygodni.

GINB wydał w poniedziałek decyzję umarzającą postępowanie odwoławcze. "W uzasadnieniu decyzji podano, że odwołujący się nie jest stroną tego postępowania administracyjnego. Decyzja GINB oznacza, że decyzja wojewody łódzkiego jest ostateczna i można natychmiast przystąpić do robót budowlanych" - poinformowała PAP Anna Parzyjagła z biura wojewody łódzkiego.

Jak poinformowała PAP rzeczniczka prasowa wykonawcy Katarzyna Rumowska, prace przy wykopie pod budowę stacji rozpoczną się w czwartek i stopniowo będzie zwiększana ilość sprzętu i ludzi zaangażowanych w te prace. Pozwolenie obejmuje wykop na głębokość ośmiu metrów, a prace przy nim mają potrwać rok. Później zacznie się drążenie tunelu. Wykonawca szacuje, że z terenu budowy trzeba będzie wywieźć w sumie mniej więcej 2 mln m. sześć. ziemi.

Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi przygotował przebieg trasy podstawowej oraz tras alternatywnych wywozu ziemi z placu budowy dworca. Trasa podstawowa zaczyna się wyjazdem z placu budowy na ul. Niciarnianą, następie przebiega przez starą krańcówkę przy ul. Nowogrodzkiej i biegnie ulicami: Widzewską, Wagonową, Henrykowską i Pomorską do wyrobiska po żwirowni.

Trasa powrotna pustych ciężarówek przebiegać ma ulicami Wagonową, Czechosłowacką do ul. Nowogrodzkiej i dalej do Niciarnianej. Ciężarówki mają kursować co 3-4 minuty między godz. 6 a 22. W godzinach szczytu planowane są wyłączenia lub ograniczenia ich ruchu, aby nie powodować utrudnień na drogach.

Nowy trzypoziomowy dworzec będzie kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi i główną częścią tzw. węzła multimodalnego, w którym oprócz peronów kolejowych znajdą się również m.in. przystanki autobusów regionalnych i miejskich, tramwajów, a także parkingi dla pojazdów osobowych.

Na pierwszym poziomie, osiem metrów pod ziemią, znajdzie się dworzec kolejowy z poczekalnią, kasami, obiektami komercyjnymi, a także pomieszczeniami dla dyrekcji stacji i pracowników technicznych. Tutaj mieścić się będzie także dworzec autobusowy. Na drugim poziomie, ulokowanym 16,5 metra pod ziemią, znajdzie się stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami. Natomiast na poziomie ulicy znajdą się główne wejścia do budynku - wschodnie i zachodnie.

Stacja kolejowa została zaprojektowana w taki sposób, aby umożliwić połączenie kolejowe przez planowany w przyszły tunel pod centrum miasta i obsługę pociągów praktycznie we wszystkich kierunkach.

Nowy dworzec Łódź Fabryczna na zlecenie PKP PLK, PKP S.A. i miasta buduje konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor. Ma ono nie tylko zbudować nowy budynek dworca, ale również zmodernizować tory kolejowe w kierunku Łodzi Widzew o długości ok. 2,5 km, a także wybudować tunel dla ruchu dalekobieżnego, regionalnego i aglomeracyjnego o długości ok. 1700 m.

Otwarcie dworca i węzła multimodalnego zaplanowano na 2015 r. Inwestycja jest współfinansowana przez UE, a jej koszt przekracza 1,75 mld zł.(PAP)

szu/ je/ gma/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)