Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Łódź we wtorek przyłączy się do akcji "Na niebiesko dla autyzmu"

0
Podziel się:

Autobusy i tramwaje ozdobione błękitnymi chorągiewkami, happening "Błękitna
Lokomotywa", podświetlona na niebiesko Manufaktura - w taki sposób Łódź przyłączy się we wtorek do
ogólnoświatowej akcji "Na niebiesko dla autyzmu".

*Autobusy i tramwaje ozdobione błękitnymi chorągiewkami, happening "Błękitna Lokomotywa", podświetlona na niebiesko Manufaktura - w taki sposób Łódź przyłączy się we wtorek do ogólnoświatowej akcji "Na niebiesko dla autyzmu". *

Niebieski to kolor solidarności z osobami dotkniętymi autyzmem. Od kilku lat najbardziej rozpoznawalne na świecie obiekty podświetlane są na ten kolor z okazji Światowego Dnia Wiedzy na Temat Autyzmu, który przypada 2 kwietnia. Jego celem jest podnoszenie społecznej świadomości na temat zaburzenia uznanego przez ONZ za jeden z najpoważniejszych problemów zdrowotnych świata - obok raka, cukrzycy i AIDS.

Dzień ten rozpoczyna także Światowy Miesiąc Wiedzy na Temat Autyzmu, który ma zwrócić uwagę społeczeństwa na problemy i potrzeby osób z autyzmem.

Jak poinformował PAP łódzki magistrat w Łodzi, do akcji - podobnie jak w ubiegłym roku - włączają się szkoły specjalne i poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Nauczyciele z Zespołu Szkół Specjalnych Nr 4, rodzice dzieci autystycznych, specjaliści z poradni i studenci będą rozdawać przechodniom ulotki na temat autyzmu "Lek na autyzm".

Zaplanowano także happening "Błękitna Lokomotywa" przed łódzkim magistratem, spacer ul. Piotrkowską, a delegacje uczniów i nauczycieli odwiedzą Radę Miejską oraz biura poselskie, gdzie przekażą ulotki informacyjne. We wtorek autobusy i tramwaje oraz niektóre taksówki będą jeździły po Łodzi ozdobione błękitnymi chorągiewkami i wstążeczkami. Natomiast pedagodzy i terapeuci z łódzkich poradni psychologiczno-pedagogicznych będą w kwietniu przekazywać informacje na temat rozpoznawania i udzielania pomocy dzieciom z autyzmem.

Jak zapowiada Paulina Szymańska z łódzkiej Fundacji Jaś i Małgosia, która na co dzień pomaga dzieciom z autyzmem oraz ich rodzinom, podobnie jak w ubiegłym roku wieczorem oświetlony na niebiesko zostanie rynek Manufaktury. Zaplanowano także pokaz laserowy, a rodzice dzieci z autyzmem, którzy przyjdą z latarkami, utworzą świecącą "jedynkę", która ma pokazać, że według niektórych szacunków już jedno dziecko na sto rodzi się z tym zaburzeniem.

Pojawi się tam także 50 wolontariuszy w strojach Dartha Vadera z "Gwiezdnych Wojen", którzy rozdawać będą specjalne znaczki z postaciami ze słynnej gwiezdnej sagi i hasłami, by nie bać się autyzmu. "To właśnie strach przed autyzmem zamyka nas na szczególne uzdolnienia ludzi nim dotkniętych, na ich szczerość, bezinteresowność, na to, że nas potrzebują" - wyjaśniła Szymańska.

Przez cały dzień w Manufakturze specjaliści będą również udzielać odpowiedzi na pytania dotyczące autyzmu i specyficznych problemów, które nie pozwalają człowiekowi dotkniętemu tym zaburzeniem normalnie funkcjonować.

Ogólnoświatową akcję "Light It Up Blue" zapoczątkowała amerykańska organizacja Autism Speaks. W Polsce jest ona obchodzona od 2011 roku, a działania integruje Fundacja Synapsis. W poprzednich edycjach na niebiesko zmieniły swoją iluminację m.in. Pałac Kultury i Nauki, Most Śląsko-Dąbrowski czy Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie oraz katowicki Spodek.

Według informacji Fundacji Synapsis szacuje się, że w Europie żyje 5 mln osób z autyzmem, co oznacza, że 1 osoba na 150 dotknięta jest tym zaburzeniem. W Wielkiej Brytanii jest to 1 osoba na 100, a w Polsce mówi się o 1 przypadku na 300. Osoby z tymi zaburzeniami inaczej postrzegają świat, przetwarzają informacje i współdziałają z innymi. Zwykle z trudem nawiązują relacje z innymi ludźmi, mają problemy z komunikacją i myśleniem abstrakcyjnym; niektórzy mają trudności z uczeniem się.(PAP)

szu/ itm/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)