*Rozwój infrastruktury transportowej i technicznej, rozwój innowacyjnej gospodarki oraz kształtowanie spójnego systemu ekologicznego i kulturowo-turystycznego - to główne filary "strategii województwa łódzkiego", która ma przyspieszyć jego integrację. *
Przygotowanie strategii zlecił marszałek woj. łódzkiego Witold Stępień. Na czwartkowym spotkaniu podsumowującym 2011 rok Stępień podkreślił, że integracja regionu to kluczowe zadanie dla władz samorządowych.
"Ziemie wchodzące w skład woj. łódzkiego mają różną historię i wcześniej nie stanowiły jedności. Dlatego staramy się kłaść duży nacisk na działania związane z ich integracją i stworzeniem dobrze funkcjonującego organizmu, z którym będą się identyfikowali wszyscy mieszkańcy naszego regionu" - powiedział Stępień.
Podkreślił, że wszystkie plany kierowanego przez niego urzędu w mijającym roku były i są podporządkowane scaleniu województwa oraz jego modernizacji. Te zapoczątkowane już przemiany odbywają się pod hasłem "Łódzkie nabiera prędkości".
W integrowaniu obszaru woj. łódzkiego postawiono przede wszystkim na rozwój infrastruktury transportowej i połączenie wszystkich części regionu z jego stolicą. Do 2014 r. ma być ukończona Łódzka Kolej Aglomeracyjna. W ramach tego projektu w mijającym roku wznowiono, po czterech latach przerwy, połączenia na trasie Łódź Kaliska-Łowicz. Modernizacja tego odcinka kosztowała ponad 53 mln zł, z czego ponad 40 mln zł pochodziło z dopłat unijnych.
Ponad 25 mln zł woj. łódzkie otrzymało z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na modernizację czterech elektrycznych pociągów serii EN 57. Prace przy ostatnim z tych pojazdów mają się zakończyć do połowy 2012 r. Przygotowywany jest też przetarg na zakup 20 szynobusów, które będą obsługiwały Łódzką Kolej Aglomeracyjną.
W planie jest także przebudowa przystanków kolejowych (m.in. Smardzew, Glinnik, Swędów, Stryków, Głowno, Zgierz Kontrewers, Grotniki, Chociszew) i budowa nowych (m.in. Radogoszcz Zachód, Dąbrowa i ul. Pabianicka w Łodzi, Glinnik Wieś, Bratoszewice, Domaniewice, Ozorków Nowe Miasto i ul. Jaracza w Zgierzu).
Linie kolejowe mają uzupełniać sieć drogową, w którą w mijającym roku zainwestowano w Łódzkiem prawie 250 mln zł (ponad 86 mln z pieniędzy unijnych). Podobne kwoty na ten cel będą przeznaczone w roku 2012. (PAP)
duk/ mki/ jra/