W gminie Szprotawa (Lubuskie) ruszyła akcja demontażu pokryć dachów wykonanych z materiałów zawierających azbest. Według inwentaryzacji do usunięcia jest tam ok. 1,5 tys. ton tego typu płyt, w tym roku samorząd zamierza zutylizować 10 proc. tych materiałów.
Prace przy usuwaniu płyt cementowo-azbestowych prowadzone są w prywatnych budynkach, które właściciele zgłosili wiosną do udziału w "Programie usuwania azbestu oraz wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Szprotawa" realizowanym przez Urząd Miejski - poinformowała PAP Justyna Korzeniowska z Urzędu Miejskiego w Szprotawie.
Inwentaryzacja przeprowadzona latem ubiegłego roku wykazała, że na terenie gminy na budynkach prywatnych i gminnych znajduje się łącznie ok. 1,5 tys. ton materiałów pokryciowych z azbestem.
"Do demontażu i utylizacji w 2012 roku zostało zgłoszone ok. 150 ton. Na terenie naszej gminy jest to pierwsza edycja realizacji programu. Utylizacja będzie odbywała się na specjalnym składowisku odpadów niebezpiecznych" - powiedziała Korzeniowska.
Prace prowadzi wyłoniona w przetargu firma z Poznania, mają one potrwać do połowy sierpnia. Urząd Miejski w Szprotawie otrzymał zapewnienie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Grze o zwrocie kosztów realizacji zadania po jego zakończeniu, chodzi o ok. 94 tys. zł.
Zgodnie z unijnymi unormowaniami polskie gminy powinny usunąć niebezpieczne materiały z zawartością azbestu do 2032 roku. PAP)
mmd/ mki/