Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Lubuskie: Uruchomiono Wojewódzkie Centrum Powiadamiania Ratunkowego

0
Podziel się:

W Gorzowie Wlkp. uruchomiono Wojewódzkie Centrum Powiadamiania
Ratunkowego (WCPR). Początkowo operatorzy centrum będą obsługiwać połączenia z nr 112 z Gorzowa i
powiatu; do końca roku system obejmie cały region. Siedziba WCPR mieści się w urzędzie wojewódzkim.

W Gorzowie Wlkp. uruchomiono Wojewódzkie Centrum Powiadamiania Ratunkowego (WCPR). Początkowo operatorzy centrum będą obsługiwać połączenia z nr 112 z Gorzowa i powiatu; do końca roku system obejmie cały region. Siedziba WCPR mieści się w urzędzie wojewódzkim.

"Dzisiaj Gorzów i powiat gorzowski, a co tydzień będziemy sukcesywnie podłączać do systemu kolejne powiaty, tak żeby badać jego funkcjonalność, żeby system się nie zapchał. Chodzi o to, żeby każdy, kto zadzwoni pod 112, dodzwonił się i uzyskał pomoc. Do końca roku mamy zadanie objąć swoim zasięgiem całe województwo" - powiedział PAP zastępca kierownika WCPR Waldemar Kaak.

Takie centra działają już w województwach: zachodniopomorskim, wielkopolskim, małopolskim, pomorskim, warmińsko-mazurskim i świętokrzyskim. System integruje ratownictwo medyczne, straż pożarną oraz policję, co znacznie przyśpiesza informowanie służb i reagowanie na sytuacje zagrożenia. Ponadto, jak twierdzą specjaliści, ogranicza liczbę fałszywych zgłoszeń.

Podobnie jak w całym kraju w Lubuskiem działanie nr 112 oparte jest na tzw. systemie operatorskim. Zadaniem operatorów jest przyjęcie zgłoszenia, weryfikacja jego prawdziwości oraz skierowanie do odpowiedniej służby. O wysłaniu karetki, interwencyjnej załogi policyjnej czy wozu strażackiego decyduje oficer dyżurny lub dyspozytor jednostki.

Dyrektor Wydziału Zarządzania Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego Jarosław Śliwiński podkreślił, że ważną funkcją systemu jest lokalizacja aparatu, z którego wykonano połączenia na nr 112, a co za tym idzie osoby zawiadamiającej; bez znaczenia, czy jest to telefon stacjonarny czy komórkowy.

Taką osobę namierzymy i jeśli nawet nie będzie wiedziała, gdzie zdarzenie ma miejsce, to my będziemy mogli wysłać tam służby ratownicze"- wyjaśnił Śliwiński. Dodał, że operatorzy telefonu 112 znają języki UE, co ułatwia udzielanie pomocy podróżnym z innych krajów.

Budowa WCPR w Gorzowie Wlkp. kosztowała 900 tys. zł. Centrum dysponuje 14 stanowiskami. Obecnie zatrudnia 25 osób; docelowo będzie ich ok. 50, głównie operatorów nr 112.

Uruchomienie WCPR-ów ma na celu poprawę bezpieczeństwa mieszkańców i doskonalenie procedur powiadamiania ratunkowego.

Numer 112 jest jednolitym numerem alarmowym obowiązującym w całej Unii Europejskiej. Kierowanie połączeń jest bezpłatne, a numer 112 można wybrać w telefonie komórkowym nieposiadającym karty SIM. (PAP)

mmd/ abr/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)