Z programem siedemnastowiecznych monodii o tematyce miłosnej wystąpi światowej sławy czeska mezzosopranistka Magdalena Kożena podczas piątkowego koncertu w Filharmonii Narodowej w Warszawie.
Claudio Monteverdi, Luis de Briceno, Sigismondo D'India, Vincenzo Galilei, Giulio Caccini - pieśni m.in. tych włoskich i hiszpańskich kompozytorów z XVII wieku znalazły się w repertuarze piątkowego koncertu Magdaleny Kożeny.
Znana z mistrzowskich wykonań pieśni barokowych śpiewaczka operowa pierwsze kroki na scenie stawiała w operach Antonina Dvoraka i Leosa Janacka. Drogę do światowej kariery otworzyło przed nią zwycięstwo odniesione w Międzynarodowym Konkursie Mozartowskim w Salzburgu w 1995 roku.
Kożena występowała potem na scenach światowych oper, m.in. nowojorskiej Metropolitan Opera w 2003 roku. Nagrywała m.in. z dyrygentami: Markiem Minkowskim i Paulem McCreeshem.
W 2009 roku Kożena nagrała wraz z Venice Orchestra Baroque i jej założycielem Andreą Marconem płytę "Vivaldi". Album, na którym znalazły się arie z oper i oratorium mistrza włoskiego baroku, odniósł sukces, a wykonanie przez Kożenę pieśni Vivaldiego porównywano do śpiewu Cecilli Bartoli - włoskiej artystki uznawanej za jedną z najlepszych na świecie mezzosopranistek wykonujących barokowe pieśni.
Piątkowy koncert Kożeny nawiązuje repertuarem do "Lettere amorose" - najnowszej płyty czeskiej diwy, która ukazała się w 2010 roku nakładem wytwórni Deutsche Grammophon.
Na scenie Sali Koncertowej warszawskiej Filharmonii Narodowej Kożenie towarzyszyć będzie austriacki zespół "Private Musicke". Powstałym w 1998 roku zespołem grającym na instrumentach szarpanych przewodzi Pierre Pitzl - mistrz gitary barokowej.
"Private Musicke" wspólnie z czeską śpiewaczką wystąpił na festiwalu w Salzburgu oraz nagrał płytę "Lettere Amorose".
Magdalena Kożena urodziła się w 1973 roku w Brnie. Początkowo ćwiczyła grę na fortepianie, zarzuciła ją jednak z powodu złamania obu rąk. Śpiewu uczyła się w konserwatorium w Brnie oraz w Bratysławie.(PAP)
mce/ abe/