Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Małopolska rozpoczyna prace nad strategią transportową do 2030 r.

0
Podziel się:

Rozbudowa sieci połączeń drogowych i kolejowych oraz Międzynarodowego Portu
Lotniczego Kraków-Balice to główne kierunki rozwoju transportu w województwie małopolskim na lata
2010-2030. W poniedziałek rozpoczęły się prace nad dokumentem, który ma wyznaczyć strategię regionu
w dziedzinie transportu na najbliższe 20 lat.

Rozbudowa sieci połączeń drogowych i kolejowych oraz Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice to główne kierunki rozwoju transportu w województwie małopolskim na lata 2010-2030. W poniedziałek rozpoczęły się prace nad dokumentem, który ma wyznaczyć strategię regionu w dziedzinie transportu na najbliższe 20 lat.

"Dzisiejsza debata na temat tych odważnych, dużych projektów nie jest wyabstrahowana od realiów. Po przyjęciu tego dokumentu będziemy chcieli rozpocząć przygotowania do tych inwestycji, głównie w sferze środowiskowej" - powiedział dziennikarzom w poniedziałek wicemarszałek województwa małopolskiego Roman Ciepiela.

Według niego Strategia Rozwoju Transportu Województwa Małopolskiego na lata 2010-2030 będzie się koncentrować na trzech dziedzinach: transporcie drogowym, kolejowym i lotniczym.

Wśród priorytetowych nowych połączeń drogowych ma się znaleźć droga ekspresowa z Brzeska do Nowego Sącza i dalej na Słowację, dzięki której powstałoby szybkie połączenie autostrady A4 z autostradą D1 w okolicach słowackiego Popradu. Według planów samorządu wojewódzkiego mogłaby także powstać droga ekspresowa z Tarnowa do Kielc, która łączyłaby się tam z powstającą właśnie drogą S7, łączącą Kraków z Warszawą i Gdańskiem.

Mówi się także o budowie drogi ekspresowej do Olkusza, jako alternatywy dla płatnego odcinka autostrad A4 Kraków-Katowice oraz budowie tzw. Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, łączącej przyszłą trasę ekspresową S1 z popularną "zakopianką".

Wśród nowych przedsięwzięć kolejowych jednym z najważniejszych byłoby stworzenie połączenia z Krakowa przez Podłęże, Nowy Sącz do granicy państwa ze Słowacją. Dzięki niemu powstałoby dogodne połączenie z południowo-wschodnią częścią Europy. Wymaga to znaczących inwestycji w budowę infrastruktury kolejowej na terenie Sądecczyzny.

W strategii dotyczącej transportu lotniczego wiodącą rolę ma pełnić Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice, rozbudowany do przepustowości ponad 9 mln pasażerów rocznie. Rolę pomocniczą dla niego mają pełnić lądowiska w innych miastach regionu.

Jak zaznaczył wicemarszałek Ciepiela, na tak wstępnym etapie trudno mówić o szacunkowych kosztach tych wszystkich przedsięwzięć. "Zakładamy, że nasz kraj będzie się rozwijał i stać nas będzie na podjęcie dużych części tych wydatków, ponadto motywującym dla nas argumentem jest wejście w życie w roku 2014 nowej unijnej perspektywy finansowej na następne sześć lat" - podkreślił.

Według niego w związku z pracami nad nową perspektywą finansową 2014-2020 w ciągu najbliższych dwóch lat najważniejsze projekty infrastrukturalne powinny zostać uzgodnione pod względem środowiskowym i społecznym. (PAP)

rgr/ bos/ jra/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)