Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Marciniak: PISA nie jest testem z zadań szkolnych

0
Podziel się:

Badanie PISA sprawdza, czy młody człowiek umie stosować w życiu to, czego
nauczyła go szkoła; to nie jest test z rozwiązywania zadań szkolnych - podkreślił prof. Zbigniew
Marciniak z międzynarodowego zespołu ekspertów pracujących przy PISA.

Badanie PISA sprawdza, czy młody człowiek umie stosować w życiu to, czego nauczyła go szkoła; to nie jest test z rozwiązywania zadań szkolnych - podkreślił prof. Zbigniew Marciniak z międzynarodowego zespołu ekspertów pracujących przy PISA.

W czwartek w Warszawie odbyła się konferencja "Umiejętności 15-latków: PISA 2012".

"W wielu krajach młody człowiek, w wieku 15 lat kończy naukę i idzie na rynek pracy. Musi on mieć pewną wiedzę i umiejętności, by dalej radzić sobie w życiu. Nasze badanie próbuje to zmierzyć (...) Zamysł jest taki, by sprawdzić czy młody człowiek umie stosować to, czego szkoła go uczyła. To nie jest pomiar tego, czy sprawnie rozwiązuje zadania szkolne, bo to robią inne badania" - mówił Marciniak.

W każdej edycji badania Programu Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów PISA sprawdzane są trzy umiejętności 15-latków: czytanie i interpretacja, rozwiązywanie problemów matematycznych oraz rozumowanie w naukach przyrodniczych. Za każdym razem jeden z obszarów jest wiodący, w 2012 r. była to matematyka. Polscy uczniowie znaleźli się czołówce krajów Unii Europejskiej we wszystkich trzech dziedzinach.

Marciniak podkreślił, że PISA nie jest zwykłym testem, lecz badaniem edukacyjnym o najwyższych na świecie standardach. "Raport techniczny tego badania liczy kilkaset stron, opisane są tam wszystkie rygory, jakie trzeba spełnić. Jeśli w jakimś kraju te rygory byłyby zaniedbane, to ten kraj zostanie wykluczony z badania; to się przydarzyło Anglikom w 2003 r." - zaznaczył Marciniak.

Jak mówił od początku tworzenia programu PISA było jasne, że to badanie nie może odnosić się wprost do programów szkolnych, bo te różnią się między krajami. Stąd zadania skupiają się na rozwiązywaniu problemów.

"Zadania matematyczne są bardzo zanurzone w kontekście, mają bardzo rozbudowaną treść" - podkreśliła ekspertka międzynarodowego zespołu PISA Agnieszka Sułowska. Sprawdzają trzy umiejętności: modelowania matematycznego, czyli przełożenia problemu na grunt matematyki, tworzenia strategii, czyli wyznaczania drogi rozwiązania problemu i dojścia do niej oraz rozumowania i argumentacji.

W 2012 r. przy badaniu umiejętności matematycznych użyto 83 zadań. 34 z nich to tzw. zadania wiążące, które służą do odnoszenia wyników z danego roku do wyników z innych edycji badania (treści tych zadań nie wolno ujawniać). Pozostałe 49 zadań zostało przygotowanych specjalnie na tę edycję badania.

"Cykl przygotowania zadań do badania głównego (czyli z wiodącego obszaru) trwa około 4 lat, przy czym trzeba dobrze zrozumieć, co to jest zadanie. Jego treść to fraszka, ważniejsze jest określenie, co to zadanie ma zmierzyć oraz opracować tzw. schemat oceniania, czyli określić jak będziemy odnosić się do odpowiedzi udzielonych przez ucznia" - mówił Marciniak.

Według niego, jeśli chodzi o zadania z odpowiedzią: a, b, c, d, to ocena jest prosta. Takich zadań w badaniu PISA jest mniej niż połowa. "Ta druga połowa wymaga bardzo starannej obróbki. Tam uczeń tworzy wypowiedź, a młodzi ludzie są bardzo kreatywni, nieprzewidywalni. Autorzy zadań starają się więc przewidzieć potencjalne możliwości odpowiedzi. Potem jest badanie próbne, które służy temu, by zobaczyć, jakie faktycznie warianty odpowiedzi mogą się pojawić. Trzeba to skwalifikować, przypisać odpowiednie kody, by wykorzystać to przy ocenianiu" - tłumaczył.

Podkreślił, że maksymalną liczbę punktów uczeń dostaje nie tylko wtedy, gdy wszystko idealnie rozwiąże. "Sednem badania jest sprawdzenie, czy umie pokonać zasadniczą trudność zadania, czy umie sobie poradzić z problemem. (...) To samo jest tutaj, nawet jeśli uczeń zrobi zadanie tylko do połowy, ale pokona zasadniczą trudność, to punkty dostanie" - poinformował.

Podał, że zadania, które zostają użyte w badaniu, to najlepsze z najlepszych. "Gdy potrzebujemy 40 zadań, opracowujemy 400 świetnych zadań, a potem robi się selekcję" - powiedział.

Bardzo ważny w zadaniach jest też ich aspekt kulturowy. "Kiedyś mieliśmy zadanie o pieczeniu chleba, okazało się, że nie możemy wykorzystać tego zadania, bo młodzi Japończycy nie wiedzą co to chleb. W 2003 r. było z kolei zadanie o sprzedaży wiązanej - jak kupisz dwie koszulki to dostaniesz trzecią. Zostało oprotestowane przez Norwegię, bo norweskie prawo zabraniało takiej reklamy. Wypadło. W 2009 r. mogło być już wykorzystane, bo w Norwegii zmieniło się prawo" - wspominał.

Grupa uczniów, która bierze udział w badaniu wybierana jest dwustopniowo - poinformował Jacek Haman z polskiego zespołu PISA. Najpierw losowane są szkoły, a dopiero później w tych szkołach uczniowie. Losowania dokonuje amerykańska wyspecjalizowana firma. W badaniu w 2012 r. uczestniczyło 4607 uczniów z całej Polski. W badaniu nie mogą uczestniczyć m.in. uczniowie, których rodzice nie wyrazili na to zgody, uczniowie niepełnosprawni intelektualnie.

Badanie Programu Międzynarodowej Oceny Uczniów (PISA - Programme for International Student Assessment) prowadzone pod auspicjami Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) to najważniejsze i największe badanie edukacyjne na świecie. Przeprowadzane jest cyklicznie co trzy lata począwszy od 2000 r. W ostatniej edycji uczestniczyło 65 krajów i regionów świata.(PAP)

dsr/ as/ mow/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)