Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

ME-2012 - drogi i koleje rok przed turniejem

0
Podziel się:

Do rozpoczęcia Euro 2012 pozostał zaledwie rok. Trwa budowa stadionów,
połączeń drogowych, modernizowane są linie kolejowe. Wiele inwestycji ma wejść do eksploatacji w
pierwszych miesiącach przyszłego roku, części nie uda się jednak zrealizować.

Do rozpoczęcia Euro 2012 pozostał zaledwie rok. Trwa budowa stadionów, połączeń drogowych, modernizowane są linie kolejowe. Wiele inwestycji ma wejść do eksploatacji w pierwszych miesiącach przyszłego roku, części nie uda się jednak zrealizować.

Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk zapowiadał, że w 2012 r. w Polsce będzie 1 tys. 605 km autostrad i 2 tys. 418 km dróg ekspresowych. Oznaczało to, że trzeba wybudować ok. 900 km autostrad, które zapewnią dobre połączenie z Gdańskiem, Warszawą, Wrocławiem czy Poznaniem, oraz 2 tys. 101 km dróg ekspresowych. Tymczasem, jak wynika z informacji Ministerstwa Infrastruktury, od początku kadencji rządu PO-PSL do początku maja br. podpisano umowy na budowę 1854 km dróg, w tym na 781 km autostrad oraz 1073 km dróg ekspresowych, obwodnic i dużych przebudów dróg.

Już teraz wiadomo, że nie wszystkie z planowanych na Euro 2012 odcinków autostrad powstaną. "Od pierwszego dnia mówiliśmy, że robimy wszystko aby autostrady przed Euro powstały. Wiemy już, że ten odcinek między Strykowem a Pyrzowicami (chodzi o A1 - PAP) nie powstanie. Wiemy też, że będziemy mieli lukę w autostradzie A4. Ale każdego dnia dokładamy starań, aby pozostałe odcinki autostrad były bądź gotowe, bądź przejezdne na Euro 2012" - mówił pod koniec maja minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.

Obecnie resort śledzi wydarzenia przy budowie autostrady A2 na odcinku między Strykowem a Konotopą - trwa tam przestój w pracach spowodowany zaległościami płatniczymi, jakie ma generalny wykonawca chińskie konsorcjum COVEC wobec polskich podwykonawców. Jeżeli Chińczycy nie uregulują zaległości i prace szybko nie ruszą, wtedy i ten odcinek może nie być gotowy na mistrzostwa.

Nie lepiej wygląda sytuacja na kolei. Obecnie czas przejazdu między Warszawą a Gdańskiem przekracza 5 godzin a między Warszawą a Wrocławiem trwa ponad 6 godzin. Jak zapowiadał na początku kwietnia br. wiceminister infrastruktury Andrzej Massel, odpowiedzialny w resorcie za kolej, przygotowany w ministerstwie plan inwestycji kolejowych do 2013 r. zakłada takie rozłożenie remontów linii kolejowych, by na mistrzostwa "zastała osiągnięta skokowa poprawa, jeśli chodzi o czas przejazdu" między miastami gospodarzami turnieju.

Do mistrzostw na liniach mają trwać intensywne remonty, a na czas samego Euro prace będą wstrzymane. Według planów resortu, czas przejazdu pociągiem między Warszawą a Trójmiastem zmniejszy na czas mistrzostw poniżej 4 godz., a między Warszawą a Wrocławiem wyniesie ok. 4 godz. 30 min.

her/ sab/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)