Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

MEN: zawarto umowy na 28 proc. środków UE na projekty edukacyjne

0
Podziel się:

Do końca 2009 r. podpisano umowy na wydanie 28 proc. środków na realizację
programów edukacyjnych w ramach III Priorytetu w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki na lata 2007
- 2013 - poinformowała we wtorek wiceminister edukacji Lilla Jaroń podczas seminarium "Euro na
edukację".

Do końca 2009 r. podpisano umowy na wydanie 28 proc. środków na realizację programów edukacyjnych w ramach III Priorytetu w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki na lata 2007 - 2013 - poinformowała we wtorek wiceminister edukacji Lilla Jaroń podczas seminarium "Euro na edukację".

W ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w III Priorytecie na lata 2007 - 2013 dla Polski zaplanowano ponad 1 mld euro, a w Priorytecie IX - ponad 1,7 mld euro, z czego tylko 15 proc. to polski wkład własny, reszta pochodzi z Europejskiego Funduszu Społecznego. "To ogromny zastrzyk środków" - podkreśliła Jaroń. Jednocześnie zastrzegła, że nie są to "łatwe środki do wzięcia".

Jak poinformowała, do 31 grudnia podpisano 102 umów-decyzji o dofinansowaniu projektów w ramach III Priorytetu o wartości 1 mld 267 mln zł. Wśród tych projektów były zarówno projekty konkursowe, jak i strukturalne. Do końca ub.r. wszystkich wniosków w tym priorytecie złożono 814 na łączną kwotę ponad 6 mld zł.

686 wniosków spośród nich przeszło pozytywnie ocenę formalną, a 255 - pozytywnie ocenę merytoryczną. Według Jaroń, to, że dany wniosek został odrzucony, nie wyklucza tego, by wnioskodawca złożył go ponownie po poprawieniu błędów, jeśli konkurs zostanie powtórzony. Wnioskodawca, po naniesieniu poprawek i po zmodyfikowaniu wniosku złożonego w III Priorytecie, może złożyć go też w IX Priorytecie, gdyż priorytety te są komplementarne. Obowiązuje jednak zasada, że nie można w tym samym czasie ubiegać się o dofinansowanie tego samego projektu z obu priorytetów.

Pytana przez dziennikarzy o pomyłki w składanych wnioskach, Jaroń powiedziała, że zdarzają się bardzo różne błędy formalne, np. nieuwzględnienie celów ogólnych wyznaczonych w priorytecie. Bywa, że więcej kosztów ma pochłonąć zarządzanie projektem niż samo realizowane zadanie. Bywają też błędy rachunkowe w budżetach. Jeśli zaś chodzi o błędy merytoryczne, to - zdaniem wiceminister - wynikają one często z nieznajomości, szczegółowych zasad konkursu. "Trzeba bardzo szczegółowo je czytać" - zaznaczyła Jaroń.

Priorytet III "Wysoka jakość edukacji" to środki na projekty wdrażane centralnie, nadzorowane przez MEN. W jego ramach realizowane są projekty mające na celu kompleksowe wzmocnienie systemu edukacji, podniesienie efektywności i jakości kształcenia. Stąd pochodziły środki m.in. na przygotowanie i wdrożenie nowej podstawy programowej nauczania, opracowanie i wprowadzanie nowych zasad nadzoru pedagogicznego (w tym nowego systemu oceniania pracy szkół), zmiany w systemie egzaminów zewnętrznych (np. przygotowanie i przeprowadzenie próbnej matury z matematyki)
. W ramach III Priorytetu opracowany zostanie nowy system kształcenia i doskonalenia nauczycieli.

Priorytet IX "Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach" wdrażany jest na poziomie regionów. Projekty w tym priorytecie ukierunkowane są na wspieranie osób i grup społecznych z poszczególnych regionów, w tym w szczególności uczniów i nauczycieli.

Warszawskie seminarium rozpoczęło cykl 12 regionalnych seminariów informacyjnych - organizowanych przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - podczas których przedstawiciele organizacji pozarządowych, samorządowcy, dyrektorzy szkół i nauczyciele będą mogli uzyskać wiedzę na temat tworzenia własnych programów rozwojowych szkół i ubiegania się o środki unijne na ich realizację.(PAP)

dsr/ hes/ jbr/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)