Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Ministrowie transportu za jednolitym certyfikatem na sprzęt kolejowy

0
Podziel się:

Europejska Agencja Kolejowa będzie wydawała jednolite w całej UE
certyfikaty pozwalające na wprowadzanie do obrotu pojazdów kolejowych - to jeden z elementów
unijnego pakietu kolejowego, który w poniedziałek zaakceptowała Rada UE ds. transportu.

Europejska Agencja Kolejowa będzie wydawała jednolite w całej UE certyfikaty pozwalające na wprowadzanie do obrotu pojazdów kolejowych - to jeden z elementów unijnego pakietu kolejowego, który w poniedziałek zaakceptowała Rada UE ds. transportu.

"Doszliśmy do porozumienia - w przyszłości będzie obowiązywał wspólny unijny certyfikat dla sprzętu kolejowego podobnie, jak to jest w transporcie lotniczym. Obecnie mamy 27 narodowych systemów certyfikacyjnych dla sprzętu kolejowego. Zmienimy to" - powiedział na konferencji po spotkaniu ministrów unijny komisarz ds. transportu Siim Kallas.

Jak podkreślił, Komisja Europejska zaproponowała, żeby okres przejściowy dla wprowadzenia wspólnego certyfikatu wyniósł dwa lata. "Państwa członkowskie zdecydowały jednak dziś, że będzie to 5 lat, co dla nas jest trochę za długim okresem. Ale to ich decyzja i punkt odniesienie do dyskusji w Parlamencie Europejskim" - zaznaczył komisarz.

Powiedział też, że producenci sprzętu kolejowego zdecydowanie popierają wprowadzenie certyfikatu. "Uważają, że takie europejskie odznaczenie to znak jakości, znak handlowy, coś, co daje przewagę konkurencyjną na globalnym rynku" - dodał.

Zdaniem KE, wydawanie takich certyfikatów miałoby zmniejszyć o jedną piątą czas wchodzenia nowych przedsiębiorstw kolejowych na rynek, a także zredukować o 20 proc. koszty zezwoleń dla taboru. Dzięki temu przedsiębiorstwa kolejowe mogłyby zaoszczędzić łącznie 500 mln euro do 2025 r.

Sektor kolejowy zatrudnia w UE 800 tys. pracowników. Jego roczne obroty sięgają 73 mld euro. Koleje przewożą około 10 proc. towarów w Europie, osiągając przychody w wysokości ok. 13 mld euro. W wielu państwach jednak są w złym stanie i nie rozwijają się. Niedoinwestowanie doprowadziło tam do upadku sektora, a pogorszenie stanu infrastruktury i taboru kolejowego spowodowało spadek atrakcyjności kolei.

W styczniu KE przedstawiła projekt nowego pakietu kolejowego, który zakłada, że zarządcy infrastruktury muszą być operacyjnie i finansowo niezależni od przewoźników kolejowych. Ma to zapewnić wszystkim przedsiębiorstwom dostęp do torów na równych zasadach i wyeliminować potencjalne konflikty interesów. Propozycja zawiera też otwarcie krajowych przewozów pasażerskich dla nowych podmiotów i usług od 2019 r. Jednak plany liberalizacji unijnej kolei budzą sprzeciw związków zawodowych m.in. we Francji, także Niemcy chcą wolniejszej liberalizacji.

Z Brukseli Łukasz Osiński (PAP)

luo/ jzi/ mki/ mow/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)