Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Motyw sportu w teście dla szóstoklasistów

0
Podziel się:

Wspomnienia piłkarza i trenera Kazimierza Górskiego, bieg maratoński oraz
zadania matematyczne związane ze sportem były głównym motywem zestawu zadań rozwiązywanego w
czwartek przez uczniów szóstych klas podstawowych podczas ogólnopolskiego sprawdzianu.

Wspomnienia piłkarza i trenera Kazimierza Górskiego, bieg maratoński oraz zadania matematyczne związane ze sportem były głównym motywem zestawu zadań rozwiązywanego w czwartek przez uczniów szóstych klas podstawowych podczas ogólnopolskiego sprawdzianu.

W zestawie było 25 zadań. 20 z nich to zadania zamknięte, w których należało wskazać prawidłową odpowiedź spośród czterech podanych.

Zadania odnosiły się m.in. do cytowanych tekstów: książki "Pół wieku z piłką" piłkarza i trenera Kazimierza Górskiego oraz do fragmentu Wikipedii o tym, czym jest bieg maratoński. Ponadto w teście pojawił się wiersz Tadeusza Kubiaka "Łyżwiarka". W trakcie egzaminu uczniowie musieli się wykazać umiejętnościami rozumienia tekstu, interpretacji wiersza, liczenia oraz odczytywania informacji o figurach geometrycznych.

W zadaniach dotyczących książki Kazimierza Górskiego, uczniowie mieli m.in. poprawnie zinterpretować słowa trenera: "Gdy to usłyszałem, skrzydła wyrosły mi u ramion" i odpowiedzieć, czy to sformułowanie wyraża strach i chęć ucieczki, radość i chęć działania, zdumienie i niedowierzanie czy gniew i pragnienie rewanżu. Ponadto, na podstawie tekstu mieli wskazać właściwy okres życia trenera "Orłów" - czy Górski był wtedy: a) sławnym piłkarzem, b) kapitanem szkolnej drużyny, c) początkującym zawodnikiem, d) trenerem polskiej reprezentacji.

Na podstawie fragmentu Wikipedii dotyczącego historii biegu maratońskiego, szóstoklasiści mieli za zadanie poprawnie określić znaczenie słowa "legenda" i wskazać najlepszy tytuł dla podanego im tekstu.

Wśród zadań zamkniętych były też zadania matematyczne. Jedno z zadań w tej grupie brzmiało: "Na igrzyskach w Londynie dystans maratonu zwiększono o 2,195 km. Ile to metrów? A) 21950 m, b) 2195 m, c) 219,5 m, d) 2,195 m". Z kolei w zadaniu związanym z geometrią było takie, w którym uczniowie, na podstawie podanego rysunku, mieli wskazać kształt trójkąta prostokątnego równoramiennego.

Na teście pojawiło się też zadanie, które mogło uczniom przynieść myśl o odpoczynku. Było to zadanie związane z terminami ferii zimowych w roku szkolnym 2009/2010. Na podstawie podanych dat i województw, uczniowie musieli np. obliczyć różnicę w rozpoczęciu się zimowych wakacji między województwem łódzkim a małopolskim.

W zestawie były również zadania otwarte - uczeń musiał sam napisać odpowiedź na zadane pytanie, np. obliczyć maksymalną długość nart dla skoczka mnożąc, zgodnie z podanym wzorem, wzrost zawodnika.

Inne zadanie otwarte brzmiało: "Podczas meczu koszykówki Paweł trafił do kosza 5 razy, Leszek miał 2 razy więcej trafień niż Paweł, a Zbyszek o 3 mniej niż Paweł i Leszek razem. Ile razy trafił do kosza Leszek, a ile Zbyszek?"

Szóstoklasiści musieli też napisać tekst własny o kimś, kto odniósł sukces. Mieli opisać, co osiągnął i opowiedzieć, jak do tego doszedł.

Większość uczniów, z którymi rozmawiali dziennikarze PAP podkreślała, że najłatwiejsze były zadania z matematyki. "Nie sprawiło mi żadnych problemów zadanie, w którym trzeba było obliczyć trafienia do kosza. Trudniejszy zaś było polecenie obliczenia ceny roweru" - powiedział Krzysztof ze Szkoły Podstawowej nr 63 we Wrocławiu.

"Najbardziej baliśmy się matmy, ale nie było tak źle" - powiedzieli PAP tuż po wyjściu z sali Dominik i Szymon, uczniowie Szkoły Podstawowej nr 71 im. Janusza Kusocińskiego w Poznaniu. Uczennice tej samej szkoły Jagoda i Magda przyznały, że był to dla nich najłatwiejszy sprawdzian w życiu.

Nieco więcej problemów sprawiło szóstoklasistom napisanie wypracowania na temat osoby, która osiągnęła sukces. "Po raz pierwszy pisaliśmy wypracowanie na taki temat i trochę nas to zaskoczyło" - wskazywał Filip z wrocławskiej podstawówki.

Uczniowie SP nr 49 w Białymstoku mieli różne opinie o sprawdzianie, w zależności od ulubionych przedmiotów. Iza z klasy VI g powiedziała PAP, że sprawdzian ogólnie był "dosyć łatwy", choć dodała, że trudności miała z niektórymi zadaniami z matematyki. Przyznała jednak, że nie jest to jej ulubiony przedmiot. Inaczej jej koleżanka Michalina, która oceniła, że ma błędy w pytaniach z języka polskiego, z którego nie czuje się najmocniejsza.

Z kolei uczniowie jednej ze szkól podstawowych w śródmieściu Łodzi opowiadali, że starali się nie stresować, bo "przez stres można wszystko zapomnieć". Jednak całkowicie tych emocji nie udało się im wyeliminować. Jedna z uczennic przyznała, że najgorsze dla niej było napisanie wypracowania o jakiejś osobie, która osiągnęła sukces. Matematyka nie sprawiła kłopotu, bo były to głównie obliczenia.

Arkusz testu rozwiązywanego przez szóstoklasistów jest już dostępny na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej www.cke.edu.pl (PAP)

nno/ pdo/ kpr/ rof/ jaw/ aks/ jra/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)