Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

MŚ o wsparciu UE dla inwestycji transportowych

0
Podziel się:

Bez oceny oddziaływania na środowisko żadna z
inwestycji drogowych przed EURO 2012 nie uzyska wsparcia z Unii
Europejskiej - poinformował minister środowiska Maciej Nowicki.

Bez oceny oddziaływania na środowisko żadna z inwestycji drogowych przed EURO 2012 nie uzyska wsparcia z Unii Europejskiej - poinformował minister środowiska Maciej Nowicki.

Resort środowiska przygotował projekt zmian, które dostosują polskie prawo do unijnych dyrektyw, by nie stracić środków dla naszego kraju - zapowiedział. Do końca roku zmiany powinny wejść w życie - zakłada Nowicki.

W poniedziałek resort przedstawił do konsultacji społecznych na swoich stronach internetowych projekt zmian. Nowicki zapowiedział na konferencji w Warszawie, że spotka się z szefem sejmowej komisji "Przyjazne państwo" Januszem Palikotem, po to, by komisja nie próbowała przeprowadzić własnych zmian w prawie. "To byłaby strata czasu, gdyby komisja chciała forsować swoje zmiany wbrew dyrektywie europejskiej" - dodał.

Inwestycje będą musiały dwukrotnie przechodzić procedury środowiskowe - najpierw raport oddziaływania na środowisko poszczególnych wariantów przebiegu dróg i autostrad, a potem - przed uzyskaniem pozwolenia na budowę - dokonywane będą oceny oddziaływania na środowisko technicznych warunków wykonania konkretnego wariantu.

Nowicki podkreślił, że obecnie obowiązujące w kraju prawo prowadzi do tego, że inwestycje współfinansowane ze środków unijnych - np. w ramach Funduszu Spójności czy programu Infrastruktura i Środowisko, tych środków nie uzyskają. Komisja Europejska już wstrzymała finansowanie kilku projektów - podał.

Ministerstwo przygotowało wytyczne dla urzędników na okres przejściowy - zanim zmiany wejdą w życie. Chodzi o te projekty, które są już w fazie realizacji, a bez ponownej oceny oddziaływania na środowisko nie uzyskają finansowania - tłumaczył wiceminister środowiska Maciej Trzeciak.

Według obecnie obowiązującego prawa inwestor potrzebuje jednej decyzji środowiskowej, jednak takie rozwiązanie nie spełnia wymogów UE i unijni urzędnicy wstrzymują wypłatę pieniędzy. Urzędnicy będą - po zmianach w ustawie, a w okresie przejściowym, zgodnie z wytycznymi ministerstw rozwoju regionalnego, infrastruktury i środowiska - przeprowadzać drugą ocenę oddziaływania na środowisko - podał Trzeciak. Komisja Europejska już w 2006 r. uznała, że Polska nie spełnia unijnych wymogów dotyczących ocen oddziaływania na środowisko.

Trzeciak zaznaczył, że resort wstępnie porozumiał się z organizacjami pozarządowymi co do kształtu planowanych zmian w obszarach objętych programem Natura 2000. Celem resortu jest ustalenie ostatecznej listy obszarów, by inwestorzy nie byli zaskakiwani nowymi propozycjami. Polska w porozumieniu z organizacjami ekologicznymi nie wyznaczyła wszystkich obszarów Natura 2000, więc Komisja Europejska wymaga, by do czasu uzgodnienia listy z organizacjami wszystkie wskazane przez nie miejsca traktować tak, jak objęte programem.

Według Nowickiego, jasne określenie kryteriów i zasad pozwoli urzędnikom szybciej dokonywać ocen. Powstanie krajowa komisja ocen oddziaływania na środowisko, która będzie wspierała województwa w prowadzeniu procedur.

Podkreślił, że Natura 2000 nie blokuje inwestycji drogowych czy kolejowych, jest jedynie jednym z wymogów, które trzeba spełnić przy projektowaniu inwestycji. "Tak jak trzeba przeprowadzić przetargi, zrobić badania archeologiczne, tak trzeba też uwzględnić wymogi środowiskowe, by uzyskać dofinansowanie tych inwestycji z UE" - tłumaczył minister środowiska.(PAP)

inwestycje
wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)