Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

MSZ gotowe do przetargów na promocję polskich rocznic

0
Podziel się:

Polska przeznaczy 8 mln zł na zagraniczną kampanię wizerunkową w związku z
tegorocznymi rocznicami. Pierwotnie planowano wydać na to 30 mln zł, ale - jak mówił szef MSZ
Radosław Sikorski - kryzys wymusił oszczędności. MSZ jest gotowe do uruchomienia przetargów.

Polska przeznaczy 8 mln zł na zagraniczną kampanię wizerunkową w związku z tegorocznymi rocznicami. Pierwotnie planowano wydać na to 30 mln zł, ale - jak mówił szef MSZ Radosław Sikorski - kryzys wymusił oszczędności. MSZ jest gotowe do uruchomienia przetargów.

W tym roku obchodzone będą trzy rocznice związane z najnowszą historią Polski: 25 lat od obalenia komunizmu (4 czerwca), 15 lat członkostwa w NATO (12 marca) oraz 10 lat członkostwa w Unii Europejskiej (1 maja). Z kolei w dniach 22-25 maja odbędą się w krajach UE wybory do Parlamentu Europejskiego - w Polsce 25 maja.

"W ramach Rady Promocji Polski podzieliliśmy się zadaniami. MSZ będzie zajmować się głównie akcesją do UE i 25 latami polskiej wolności, Nagrodą Solidarności, a także zachęcaniem naszych rodaków do udziału w wyborach europejskich w innych krajach członkowskich UE" - powiedział Sikorski na środowej konferencji prasowej po spotkaniu w Warszawie z ministrem spraw zagranicznych Czech Lubomirem Zaoralkiem.

Sikorski zaznaczył, że znaczne środki zostaną wydane na kampanię rocznicową, choć - jak dodał - "pierwotnie planowano tę kampanię z większym rozmachem". "Pierwotnie planowaliśmy wydać 30 mln zł. Wszyscy wiemy, że kryzys, procedura nadmiernego deficytu, więc zrobimy za tyle, ile mamy" - podkreślił. Zapewnił, że resort spraw zagranicznych jest gotowy do uruchomienia procedur przetargowych, więc kampania ruszy na czas.

"Skoro jesteśmy przy sprawach wizerunkowych, to chciałbym, aby polscy dziennikarze zwrócili uwagę, bo dziś jest chyba debiut munduru naszej Służby Ochrony i Kontaktu, który nawiązuje skądinąd do przedwojennego mundury polskiego dyplomaty. Mam nadzieję, że obiekty ministerstw i nasze ambasady będą przez nową służbę godnie chronione" - dodał Sikorski.

Utworzenie Służby Ochrony i Kontaktu przewiduje przygotowany przez MSZ projekt nowelizacji ustawy o służbie zagranicznej oraz ustawy o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej. Nowa formacja zamiast BOR ma zająć się ochroną placówek dyplomatycznych i budynków resortu. MSZ zapewnia, że Służba Ochrony i Kontaktu nie będzie służbą mundurową, lecz służbą ochrony, co oznacza, że będą to pracownicy z dodatkowymi uprawnieniami. Na realizację tych zadań MSZ otrzymało z budżetu państwa, po przesunięciu z działu sprawy wewnętrzne, kwotę 5 mln zł.

Rada Promocji Polski jest międzyresortowym gremium, które koordynuje działania promocji naszego kraju. Jest organem doradczym prezesa Rady Ministrów, zapewniającym współpracę między ministerstwami oraz instytucjami. Jej opinie są przesyłane do Rady Ministrów.

Rząd zdecydował we wtorek o przeznaczeniu 8 mln zł z funduszy przedakcesyjnych na zagraniczną kampanię wizerunkową Polski w związku z przypadającymi w tym roku trzema ważnymi rocznicami.

"Będę chciał przedstawiać Polskę jako kraj, który z sukcesem dokończył swoją transformację, ale też będziemy zabiegali, aby ta kampania skłaniała naszych rodaków w krajach Unii Europejskiej do wzięcia udziału w wyborach do Parlamentu Europejskiego" - mówił we wtorek Sikorski po posiedzeniu Rady Ministrów. Według szefa dyplomacji to bardzo ważne, aby Polacy żyjący poza granicami kraju wzmacniali swoją pozycję polityczną w krajach zamieszkania. "Apeluję, aby się rejestrować i głosować w wyborach do PE" - powiedział Sikorski.

W 25. rocznicę pierwszych częściowo wolnych wyborów parlamentarnych, które odbyły się 4 czerwca 1989 r., zostanie przyznana warta milion euro Nagroda Solidarności. Otrzyma ją osoba, która kierując się zasadami solidarności przyczyniła się do szerzenia demokracji. Pomysłodawcą nagrody jest szef MSZ, a ma ją wręczyć prezydent Bronisław Komorowski. (PAP)

mzk/ eaw/ gma/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)