Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

MSZ i MG będą bliżej współpracować w promocji gospodarczej Polski

0
Podziel się:

Ministerstwa spraw zagranicznych i gospodarki opracowują plan wspólnych
działań dotyczących promocji polskiej gospodarki i pomocy naszemu biznesowi za granicą w 2014 r.
Celem jest zdobywanie kolejnych rynków przez naszych przedsiębiorców i zwiększanie eksportu.

Ministerstwa spraw zagranicznych i gospodarki opracowują plan wspólnych działań dotyczących promocji polskiej gospodarki i pomocy naszemu biznesowi za granicą w 2014 r. Celem jest zdobywanie kolejnych rynków przez naszych przedsiębiorców i zwiększanie eksportu.

Za projekt odpowiadają dwie wiceminister: z resortu gospodarki Ilona Antoniszyn-Klik, a z MSZ Katarzyna Kacperczyk. Dotychczas oba resorty nie współdziałały jeszcze tak intensywnie.

Eksperci i przedsiębiorcy narzekali na brak spójnych działań administracji państwowej ws. promocji Polski za granicą. Dla wielu niezrozumiałe jest np. to, że wydziały promocji handlu i inwestycji podlegają MG, a pracujący nierzadko w tym samym budynku pracownicy ambasad podlegają MSZ.

Współpraca między resortami ma służyć usprawnieniu działań naszych służb pracujących na rzecz przedsiębiorców w obu ministerstwach i na placówkach dyplomatycznych.

"Opracowujemy plan działań, a także kierunków, gdzie będziemy organizować wizyty z udziałem przedsiębiorstw i wydarzenia służące promocji Polski i polskich interesów gospodarczych. Ten plan opracowujemy z ministerstwem gospodarki" - powiedziała PAP wiceszefowa MSZ Katarzyna Kacperczyk.

Plan został już uzgodniony na szczeblu roboczym; wkrótce mają go zaakceptować szefowie obu resortów Radosław Sikorski i Janusz Piechociński. Ogłoszenie jego szczegółów planowane jest na przyszły rok.

"Często zarzuca się nam, że nasz system jest rozproszony, dlatego bardzo bym chciała, żeby działania, które podejmujemy były skoordynowane, żeby wykorzystywały przewagi poszczególnych resortów. Warto te rozproszone środki i potencjał tkwiący w poszczególnych ministerstwach wykorzystywać" - tłumaczyła Kacperczyk.

Wiceminister podkreśliła, że w uzgodnieniu wspólnych działań na przyszły rok chodzi o kilka projektów, które oba resorty miałyby razem realizować. Okazją ku temu będą m.in. obchody 600-lecia stosunków polsko-tureckich i 60-lecia relacji polsko-indyjskich. Plan jest taki, by wykorzystywać tego typu wydarzenia również do promocji gospodarczej naszego kraju.

Ministerstwa będą też koordynowały wyjazdy z przedsiębiorcami za granicę. "Chcemy wypracować wspólnie programy działań, które moglibyśmy realizować albo wspólnie w zależności od wielkości wydarzenia, albo po prostu określić, kto w jakiej sprawie, gdzie zabierze przedsiębiorców" - wyjaśniła wiceminister.

Poinformowała, że MSZ i MG rozważają projekt promocji polskich innowacji na Zachodnim Wybrzeżu USA.

"Chcielibyśmy bazować na synergiach, łączyć te relacje polityczne, dyplomatyczne, ale też wydarzenia o charakterze kulturalnym z wymiarem biznesowym" - dodała Kacperczyk.

Przy wypracowywaniu porozumienia sięgnięto też po opinie przedsiębiorców. MSZ zapytało ponad 400 firm, które współpracowały z naszą dyplomacją, na jakich kierunkach chciałyby wsparcia i jak miałoby ono wyglądać. Resort spraw zagranicznych chce jeszcze bardziej wychodzić naprzeciw oczekiwaniom biznesu.

Ze wstępnej analizy ankiet wynika, że najwięcej (17 proc.) oczekiwań naszych przedsiębiorców dotyczy rynków Wspólnoty Niepodległych Państw i Ameryki Południowej. Na drugim miejscu jest Azja i UE (14 proc.), a później Bliski Wschód (11 proc.) i Afryka (10 proc.). Jeśli chodzi o kraje to najczęściej powtarzały się Rosja, Brazylia, Kazachstan, Niemcy, Indie, Meksyk i Norwegia.

"Na pewno dużo działań będzie się koncentrować na tych rynkach, które wskazały firmy. Będziemy zwiększać naszą aktywność na kierunkach pozaeuropejskich. Ale rynki sąsiednie, w szczególności wschodnie wciąż pozostaną wśród głównych obszarów naszych działań" - zapowiedziała Kacperczyk.

Krzysztof Strzępka (PAP)

stk/ je/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)