Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na

Muzeum Historyczne w Ełku chce przejąć wąskotorówkę

0
Podziel się

Muzeum Historyczne w Ełku chce przejąć od miejscowego Ośrodka Sportu i
Rekreacji kolej wąskotorową i utworzyć Kolejowe Centrum Nauki. Inicjatywa ta - zdaniem muzealników
- pomoże wykorzystać potencjał kolejki i utworzyć ciekawe miejsce spędzania wolnego czasu dla
rodzin.

bErYpAwR

Muzeum Historyczne w Ełku chce przejąć od miejscowego Ośrodka Sportu i Rekreacji kolej wąskotorową i utworzyć Kolejowe Centrum Nauki. Inicjatywa ta - zdaniem muzealników - pomoże wykorzystać potencjał kolejki i utworzyć ciekawe miejsce spędzania wolnego czasu dla rodzin.

Jedyna na Mazurach wąskotorówka kursuje latem na 15 km trasie z Ełku do wsi Sypitki. Ostatniego lata w budynku szkoły w Sypitkach mali pasażerowie kolejki mogli uczestniczyć w zajęciach plastycznych, a dorośli spacerować nad rzeką, czy raczyć się specjałami lokalnej kuchni, które w szkole sprzedawały miejscowe gospodynie (w menu królowały kartacze). Jak powiedział PAP szef ełckiego Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji Paweł Głowacki w ostatnim sezonie w taką podróż wybrało się 16 tys. osób.

"Praktycznie do każdego z tych kursów dopłacaliśmy, bo utrzymanie kolejki jest okropnie drogie, to studnia bez dna. Napraw wymaga nie tylko lokomotywa parowa ale i tory, podkłady, budynki dworca wąskotorówki" - wyliczał w rozmowie z PAP Głowacki i dodał, że z jego szacunków w najbliższych latach niezbędne naprawy i remonty będą kosztowały 2-3 mln zł.

bErYpAwT

Muzeum Historyczne w Ełku chce przejąć od MOSiR-u wąskotorówkę. "Mamy pomysł na nieco odmienne niż teraz funkcjonowanie tego miejsca. Chcemy pokazać, że dziedzictwo kulturowe kolejki ma w sobie ogromny potencjał i chcemy to wykorzystać do utworzenia Kolejowego Centrum Nauki" - powiedział PAP dyrektor Muzeum Historycznego w Ełku Kazimierz Bogusz, który dodał, że miasto rozwijało się zawsze wokół dwóch miejsc: jeziora i dworca. "Warto o tym przypominać, pokazać, jaki kolej wniosła wkład w lokalną historię" - dodał Bogusz, który we środę swój pomysł Kolejowego Centrum Nauki przedstawił radnym z komisji sportu i kultury.

Jak powiedział PAP Bogusz na terenie dworca wąskotorówki Muzeum chciałoby stworzyć miejsce spędzania czasu dla całych rodzin, w którym rozrywka byłaby połączona ze zdobywaniem wiedzy. "Jedną z atrakcji byłaby rozcięta na pół lokomotywa, dzięki której moglibyśmy pokazywać, jak wygląda ten potężny pojazd w środku, jak to się działo, że ciuchcia jechała, chcemy tam pokazywać, jak działał gwizdek parowy i inne tego typu urządzenia" - wyliczył Bogusz i dodał, że muzealnicy chcieliby też w pobliżu zbudować zupełnie nowy budynek, w którym znalazłaby się m.in. sala dla stałych ekspozycji muzealnych.

Z wyliczeń muzealników wynika, że koszt powstania Kolejowego Centrum Nauki wyniósłby ok. 10 mln zł. Muzeum chce te pieniądze pozyskać przede wszystkim z programów unijnych w nowej perspektywie budżetowej.

Pomysł przekazania wąskotorówki z MOSiR do Muzeum Historycznego popiera prezydent Ełku Tomasz Andrukiewicz, który w rozmowie z PAP zaznaczył, że obie instytucje są miejskimi placówkami. "Sam pomysł muzeum na funkcjonowanie tego miejsca oceniam bardzo pozytywnie. Mam nadzieję, że podzielą moją opinię także radni" - powiedział Andrukiewicz.

bErYpAwZ

Ostateczną decyzję ws. tego, kto będzie zarządzał ełcką wąskotorówką podejmą radni Ełku na listopadowej sesji. Jeśli będą "za" kolejka przejdzie pod zarząd muzeum od stycznia 2014 roku.

Wybudowana w latach 1910-1917 Ełcka Kolej Wąskotorowa służyła przede wszystkim do przewożenia pasażerów podełckich wsi do pracy w mieście. Czasem wożono nią także drewno. W 1992 r. wpisano ją do rejestru zabytków. (PAP)

jwo/ ls/

bErYpAxu
wiadomości
pap
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)