Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Nie będzie wszystkich autostrad na Euro 2012

0
Podziel się:

Inwestycje przygotowywane na mistrzostwa Euro 2012 mogą się opóźnić. Zagrożona jest nie tylko budowa dróg, ale również remonty dworców kolejowych.

Nie będzie wszystkich autostrad na Euro 2012
(NIOSH/CC/Flickr)

Nie wszystkie inwestycje zaplanowane na Euro 2012 zostaną ukończone na czas - uważają eksperci. Jako zagrożone wskazują m.in. autostrady, które mają być oddane dopiero w maju przyszłego roku oraz linie i dworce kolejowe.

Jak wynika z zapowiedzi ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka, w 2012 roku w Polsce ma być 1,6 tysiąca kilometrów autostrad oraz prawie 2,5 tysiąca kilometrów dróg ekspresowych. Oznacza to, że trzeba jeszcze wybudować około 900 kilometrów autostrad - które zapewnią dobre połączenie z Gdańskiem, Warszawą, Wrocławiem czy Poznaniem - oraz 2 tysiące kilometrów dróg ekspresowych. Jak wynika z informacji Ministerstwa Infrastruktury, od początku kadencji rządu PO-PSL do połowy kwietnia tego roku podpisano umowy na budowę 781 kilometrów autostrad oraz 1073 kilometrów dróg ekspresowych, obwodnic i dużych przebudów dróg.

W styczniu premier Donald Tusk zapewniał, że główne inwestycje na Euro 2012, takie jak lotniska i stadiony, będą gotowe na mistrzostwa bez opóźnień. Przyznał jednak, że _ autostrady, o których tak marzymy, nie będą na Euro 2012 w takim wymiarze, w jakim w tych najbardziej ambitnych planach zakładaliśmy _.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/57/t111161.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/80;mld;zl;na;przygotowania;do;euro;2012,164,0,749476.html) 80 mld zł na przygotowania do Euro 2012
Autostrady potrzebne na mistrzostwa są zakontraktowane, czyli umowy na ich wybudowanie są podpisane, jednak eksperci zwracają uwagę na termin oddania dróg do użytku. Przykładowo autostrada A2 na odcinku ze Strykowa do Konotopy, który ma zapewnić połączenie Warszawy z europejską siecią autostrad, ma zostać oddana w maju przyszłego roku. Analityk rynku transportowego Adrian Furgalski powiedział, że jest to dość napięty termin - wystarczy jakieś nieprzewidziane zdarzenie, jak sroga i długa zima, a termin może nie zostać dotrzymany.

- _ Znaczna część z odcinków dróg ma być na Euro przejezdna, ale nie bardzo wiadomo, co to określenie oznacza _ - powiedział ekspert. Jego zdaniem może to oznaczać, że kierowcy będą korzystać z nieukończonych dróg, które wykonawca będzie musiał po mistrzostwach na nowo naprawiać, co wydłuży czas realizacji inwestycji.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/120/t21880.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/siec;autostrad;na;euro;2012;beda;dziury,235,0,527851.html) Sieć autostrad na Euro 2012. Będą "dziury"?
Alternatywą dla dróg mógłby być transport kolejowy. Jednak między Warszawą a Gdańskiem czy między Warszawą a Wrocławiem podróż pociągiem trwa ponad pięć godzin. Na początku kwietnia wiceminister infrastruktury Andrzej Massel odpowiedzialny w resorcie za kolej poinformował, że przygotowany w ministerstwie plan inwestycji kolejowych do 2013 roku zakłada takie rozłożenie prac modernizacyjnych na liniach kolejowych, by na mistrzostwa _ została osiągnięta skokowa poprawa, jeśli chodzi o czas przejazdu _ między miastami gospodarzami turnieju.

Zapowiedział, że do mistrzostw linie będą intensywnie remontowane, a na czas samego Euro prace będą wstrzymane. Według planów resortu, mimo że tory wciąż będą w remoncie, to czas przejazdu koleją między Warszawą a Trójmiastem zmniejszy się poniżej 4 godzin, a między Warszawą a Wrocławiem wyniesie około 4,5 godziny. Ze względu na trzytygodniową przerwę w pracach remontowych i to, że między arenami mistrzostw ma kursować znacznie więcej pociągów niż zazwyczaj, pasażerowie muszą się przygotować na kilkukrotne zmiany w rozkładach jazdy. Massel zapewnił, że nie ma innego wyjścia i zarówno przewoźnicy, jak i zarządca infrastruktury rozumieją tę konieczność i na lato 2012 roku przygotują odrębny rozkład.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/254/t75774.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/raporty/artykul/kolej;tnie;polaczenia;tory;znikaja;najszybciej;w;ue,78,0,524366.html) Kolej tnie połączenia, tory znikają najszybciej w UE
Jak powiedział rzecznik Grupy PKP Łukasz Kurpiewski, terminy oddania do użytku wyremontowanych dworców kolejowych w Warszawie, Gdyni i Wrocławiu to przełom pierwszego i drugiego kwartału 2012 roku. Zapewnił, że prace przebiegają bez utrudnień, na mistrzostwa ma być gotowy także dworzec w Poznaniu, którego przebudowa na razie jest najmniej zaawansowana.

Jednak wiadomo już, że na mistrzostwa nie będzie wyremontowany stołeczny dworzec zachodni, natomiast wschodni będzie wyremontowany tylko fragmentarycznie - nie będzie gruntownego remontu przejść podziemnych i peronów. Mają one być tylko częściowo zmodernizowane. - _ Obecnie rozpoczynanie inwestycji w szerokim zakresie groziłoby zakłóceniami w ruchu pociągów. Rozpoczęcie modernizacji stacji Warszawa Wschodnia w pełnym zakresie nastąpi po Euro 2012 _ - poinformował rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji w PKP PLK Robert Kuczyński.

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/234/t30698.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/ukraina;o;euro;juz;nie;tak;optymistycznie,90,0,806746.html) Ukraina o Euro już nie tak optymistycznie Nie wszystkie plany zostaną zrealizowane, przede wszystkim te dotyczące infrastruktury drogowej.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/119/t130679.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/mial;byc;wielki;skok;beda;tylko;stadiony,102,0,803942.html) Miał być wielki skok. Będą tylko stadiony Euro 2012 miało być dla Polski skokiem cywilizacyjnym, dzięki któremu powstaną nowe drogi, nowoczesne dworce i infrastruktura - mówiła Elżbieta Jakubiak.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/50/t132146.jpg ) ] (http://dom.money.pl/budownictwo/wiadomosci/artykul/stadion;narodowy;z;poslizgiem;zdazymy,130,0,802946.html) Stadion Narodowy z poślizgiem. Zdążymy? Jedne najpoważniejszych opóźnień dotyczą instalacji elektrycznych i sanitarnych, pisze Puls Biznesu.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/105/t124009.jpg ) ] (http://www.money.pl/archiwum/felieton/artykul/dwornik;drogi;widmo;do;stadionow;bez;trawy,196,0,784068.html) Dwornik: Drogi widmo do stadionów bez trawy Minister Grabarczyk ciężko pracuje na kolejny bukiet - od kibiców piłki nożnej.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)