Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Niemcy: Nowe berlińskie lotnisko ruszy dopiero 17 marca 2013 roku

Nowe lotnisko Berlin-Brandenburg zostanie oddane do użytku dopiero 17 marca 2013 roku, czyli 10 miesięcy później niż początkowo planowano - potwierdził w czwartek burmistrz Berlina Klaus Wowereit po posiedzeniu rady nadzorczej spółki, realizującej inwestycję.

Powodem opóźnienia otwarcia nowego stołecznego portu lotniczego w Niemczech były problemy z systemem ochrony przeciwpożarowej, który nie jest jeszcze w pełni sprawny i nie przeszedł odbioru technicznego.

Lotnisko im. Willy'ego Brandta miało zacząć pracować już 3 czerwca bieżącego roku, o czym od kilku miesięcy przypominała wielka kampania reklamowa w stolicy Niemiec. Linie lotnicze rozpoczęły już sprzedaż biletów na loty z nowego portu lotniczego. Miał on również obsłużyć podróżnych udających się na Euro 2012 do Polski i na Ukrainę.

Jednak w zeszłym tygodniu nieoczekiwanie poinformowano, że termin ten nie zostanie dotrzymany, a lotnisko będzie czynne najpewniej dopiero po wakacjach. W czwartek Wowereit poinformował jednak, że odpowiedzialne za odbiór techniczny władze nie zaaprobują częściowo zautomatyzowanego rozwiązania systemu ochrony przeciwpożarowej, dlatego konieczne są dodatkowe prace.

Z powodu opóźnienia otwarcia nowego stołecznego portu lotniczego stanowisko stracił odpowiedzialny za planowanie inwestycji dyrektor Manfred Koertgen. Zerwano także współpracę z konsorcjum planistycznym PGBBI.

Budowa nowego stołecznego lotniska rozpoczęła się sześć lat temu i kosztowała 2,5 mld euro. To największa inwestycja infrastrukturalna w Niemczech ostatnich lat.

Lotnisko, powstające w Brandenburgii na południe od Berlina, ma zastąpić trzy dotychczasowe porty lotnicze: zamknięty cztery lata temu Tempelhof oraz Tegel i Schoenefeld. Ma obsługiwać 27 milionów pasażerów rocznie i będzie trzecim co do wielkości po Frankfurcie nad Menem i Monachium portem lotniczym w Niemczech.

Szacuje się, że z powodu opóźnienia zakończenia inwestycji dalsze utrzymanie lotnisk Tegel i Schoenefeld będzie kosztowało ok. 15 mln euro miesięcznie. Dodatkowe koszty poniosą linie lotnicze. (PAP)

awi/ ap/

PAP
INFORMACJA
Zamieszczone na stronach internetowych portalu Money.pl materiały sygnowane skrótem PAP stanowią element Serwisu Informacyjnego PAP będącego bazą danych, której producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa SA z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Money.pl na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP SA zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.