Prezentacja Polski na tegorocznych targach turystycznych ITB w Berlinie ukazywać ma nowe oblicze naszego kraju i kreatywność jego mieszkańców - zapowiedział we wtorek w stolicy Niemiec minister sportu i turystyki Adam Giersz. Polska jest głównym partnerem ITB.
Targi, będące największym na świecie spotkaniem branży turystycznej, zostaną uroczyście otwarte we wtorek wieczorem. Od środy dostępne będą dla przedstawicieli branży, zaś w najbliższy weekend - dla szerszej publiczności.
Hasło polskiej prezentacji brzmi "Move Your Imagination" (porusz swą wyobraźnię). Na ponad 1500 metrach kwadratowych powierzchni wystawienniczej swoją ofertę przedstawi około 70 polskich wystawców, w tym 16 regionów, a także cztery miasta, w których latem 2012 r. odbywać się będą rozgrywki piłkarskich mistrzostw Europy: Warszawa, Poznań, Wrocław i Gdańsk.
Na konferencji prasowej przed inauguracją targów Giersz zauważył, że status kraju partnerskiego ITB oznacza, iż "oczy całego świata będą przez kilka dni skierowane na Polskę". "To ogromna szansa na promocję Polski i na pewno z niej skorzystamy. Celem naszej kampanii jest przedstawienie Polski jako kraju intrygującego i oryginalnego, mającego unikatowe w skali Europy walory turystyczne, a także kraju, który jest młody duchem, stawia na kreatywność i odważnie stosuje nowoczesne rozwiązania" - powiedział minister.
"Nie zapominamy też o tradycyjnych wartościach, w tym eksponowaniu polskiej gościnności, która ujmuje zagranicznych gości" - dodał.
Zdaniem Giersza rozwój infrastruktury transportowej i hotelowej, związany z przygotowaniami Polski do piłkarskich mistrzostw Europy w 2012 r. podniesie jakość polskiej oferty turystycznej. "Oczekujemy, że na EURO 2012 r., przyjedzie do Polski dodatkowo ponad milion turystów, w tym wielu Niemców" - powiedział minister.
Według przybliżonych szacunków, które podał minister, w 2010 r. Polskę odwiedziło 12,5 mln turystów zagranicznych, a w tej grupie zanotowano 4,5 mln przyjazdów turystów z Niemiec. Wydatki podróżnych Niemiec w Polsce wyniosły 2,2 mld euro. Giersz szacuje, że w 2011 r. Polskę odwiedzi 13 mln turystów z zagranicy.
Prezentacja na ITB jest wstępem do szeroko zakrojonej kampanii promocyjnej, realizowanej przez Polską Organizację Turystyczną i skierowanej przede wszystkim na rynek niemiecki, francuski i brytyjski. Według Giersza kampania ta ma stworzyć "wyrazisty i przyciągający wizerunek Polski".
O kreatywności i nowoczesności Polski i jej mieszkańców przekonać ma m.in. oprawa graficzna kampanii: kolorowe, abstrakcyjne plakaty oraz dziwaczne winylowe "stworki", które na kilka dni przed targami pojawiły się na ulicach Berlina. Każda z figur symbolizuje jedną z pięciu liter, składających się na słowo "Polen", czyli "Polska". Wszystkie mają też piłkę nożną, co jest nawiązaniem do Euro 2012 w Polsce i na Ukrainie.
"Mamy intrygującą kampanię promocyjną, której autorami są znakomici artyści. Ma ona zaciekawić Polską, zachęcić do przyjazdu i przekonania się, jak Polska się zmieniła" - powiedział Giersz dziennikarzom.
Kampanię tę przygotowało dla POT studio postprodukcyjne Platige Image. Jest ono również producentem filmu wykonanego w technologii trójwymiarowej, który zostanie pokazany na uroczystości inauguracji ITB. Gościem wieczornej uroczystości będzie też były prezydent Lech Wałęsa.
Według prezesa POT Rafała Szmytke koszt działań promocyjnych w związku z ITB to 15 mln zł. Cała kampania promocyjna Polski, realizowana w latach 2009-2012 ma kosztować w sumie 30 mln euro.
Na tegorocznych 45. międzynarodowych targach turystycznych w Berlinie prezentuje się w sumie 11 163 wystawców z 188 krajów. Organizatorzy oczekują 160 tysięcy gości, w tym 100 tysięcy przedstawicieli branży turystycznej.
Największe zainteresowanie mediów budzą prezentacje Egiptu i Tunezji, gdzie w minionych miesiącach doszło do przewrotów politycznych. Turystyka jest kluczową gałęzią gospodarki tych państw, dlatego chcą one wykorzystać ITB, by odzyskać zaufanie turystów.
"Polityczne wydarzenia w świecie arabskim miały wpływ na ruch turystyczny do Tunezji i Egiptu, ale wzbudziły też wiele sympatii wśród niemieckiej opinii publicznej. Jestem jednak przekonany, że kraje te szybko odzyskają siły i powrócą na swoje miejsce na turystycznej mapie świata" - powiedział prezes niemieckiego stowarzyszenia branży turystycznej DRV Juergen Buechy.
Targi ITB potrwają do niedzieli 13 marca.
Z Berlina Anna Widzyk (PAP)
awi/ ro/ je/ jbr/