Polska będzie krajem partnerskim największych na świecie Międzynarodowych Targów Turystycznych w Berlinie (ITB) w 2011 roku. W czwartek Polska Organizacja Turystyczna oraz ITB podpisały umowę w tej sprawie.
"Traktujemy to jako bardzo poważne wyzwanie. Chcemy byście w przyszłym roku odkryli Polskę na nowo" - powiedziała na konferencji prasowej w Berlinie wiceminister sportu i turystyki Katarzyna Sobierajska.
Promocja polskiej oferty turystycznej w przyszłym roku powiązana będzie z planowanymi na 2012 rok w Polsce i na Ukrainie finałami mistrzostw Europy w piłce nożnej.
"POT wykorzystuje fakt, że jesteśmy gospodarzem mistrzostw w 2012 roku do tego, aby promować Polskę - ofertę turystyczną, atrakcje, regiony miasta" - powiedział PAP prezes POT Rafał Szmytke.
Jak dodał, Euro-2012 jest "magnesem", na którym skupią się oczy mediów światowych.
"Ale my chcemy przy tym pokazać Polskę jako kraj nowoczesny, który podołał wspólnie z Ukrainą organizacji takiego przedsięwzięcia sportowego, Polskę jako kraj gościnny, zapraszający turystów i kibiców, którzy tutaj przyjadą, do tego, by przyjechali następnym razem - już może nie na mecz, ale z rodziną, przyjaciółmi, czy w celach biznesowych do naszego kraju" - powiedział Szmytke.
"Liczymy na to, że z sześciu punktów procentowych PKB, jakie generuje turystyka (w Polsce) uda nam się dojść do dziewięciu, a być może nawet do dziesięciu procent PKB, co stanowi zasadniczą cześć przychodu do budżetu państwa" - dodał.
Dyrektor generalny ITB Raimund Hosch podkreślił, że status kraju partnerskiego targów stanowi wielką szansę wypromowania oferty turystycznej na całym świecie; na ITB co roku goszczą tysiące przedstawicieli branży oraz mediów.
"Oczywiście kraj partnerski musi zainwestować w to, by móc być w centrum uwagi na targach. Doświadczenie pokazuje, że ruch turystyczny do państw, które były partnerem ITB, znacznie wzrastał w kolejnych latach" - powiedział Hosch.
Sobierajska wskazała, że globalny kryzys gospodarczy w minionych dwóch latach dotknął także branżę turystyczną.
Według statystyk Instytutu Turystyki, w 2009 roku do Polski przyjechało 11,8 mln zagranicznych turystów, o 8 proc. mniej niż rok wcześniej. 38,1 proc. turystów z zagranicy (około 4,5 mln) stanowili Niemcy. Wydatki niemieckich gości związane z pobytem w Polsce wyniosły w zeszłym roku 2,2 mld euro (plus 1 proc.).
"Dla polskiej gospodarki turystycznej rynek niemiecki jest priorytetowy. W najbliższych latach chcemy go w sposób szczególny uwzględnić w planach dotyczących promocji turystyki" - powiedziała Sobierajska.
Na tegorocznych targach ITB, które rozpoczęły się w środę, swoją ofertę prezentują wszystkie polskie regiony oraz ponad 100 wystawców. Polska promuje min. liczne festiwale i koncerty, które odbywają się w związku z Rokiem Chopinowskim. W trakcie targów zaplanowano koncert muzyki Fryderyka Chopina w nowoczesnej, elektronicznej interpretacji warszawskich muzyków Bartosza Jankowskiego i Marka Truszkowskiego.
Atrakcją dla zagranicznych turystów mogą być przypadające w tym roku w Polsce jubileusze: 600-lecie bitwy pod Grunwaldem, 750-lecie Jarmarku Dominikańskiego w Gdańsku oraz 150-lecie Kanału Elbląskiego.
Niektórzy wystawcy prezentują swą ofertę w niekonwencjonalny sposób: Łódź proponuje odwiedzającym stoisko spływ interaktywnym kajakiem wzdłuż zabytkowej ulicy Piotrkowskiej, a opera w Krakowie rozlosuje bilety na swoje spektakle.
W tegorocznych ITB udział bierze rekordowa liczba 11 127 wystawców ze 187 państw. Targi potrwają do niedzieli.
Anna Widzyk (PAP)
awi/ ap/ woj/