Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Nowy statek we flocie PŻM

0
Podziel się:

Polska Żegluga Morska odebrała z chińskiej stoczni w Nantongu kolejny
statek. Jest to jednostka przystosowana do żeglugi na Wielkich Jeziorach Amerykańskich -
poinformował doradca dyrektora naczelnego firmy Krzysztof Gogol.

Polska Żegluga Morska odebrała z chińskiej stoczni w Nantongu kolejny statek. Jest to jednostka przystosowana do żeglugi na Wielkich Jeziorach Amerykańskich - poinformował doradca dyrektora naczelnego firmy Krzysztof Gogol.

M/s "Lubie", o wyporności 30 tys. DWT jest szóstym z serii ośmiu tzw. jeziorowców, jakie stocznia Mingde w Nantongu zbuduje do PŻM.

Cała seria jeziorowców z Mindge, zapoczątkowana przez m/s "Miedwie" nosi nazwy polskich jezior. Lubie to jezioro położone na południowy wschód od miejscowości Drawsko Pomorskie w województwie zachodniopomorskim.

Wielkie Jeziora Amerykańskie są od lat tradycyjnym rynkiem eksploatacji statków PŻM typu jeziorowiec. Region ten łączy dwie kanadyjskie prowincje oraz osiem stanów amerykańskich. Zamieszkały jest przez ok. 40 mln ludności i jest niezwykle ważny dla całej gospodarki północnoamerykańskiej. To tutaj powstaje 40 procent produkcji przemysłowej Stanów Zjednoczonych oraz ponad 60 procent Kanady.

Cały szlak żeglugowy Wielkich Jezior rozciąga się na długości 3500 kilometrów, od Zatoki Świętego Wawrzyńca do portu Duluth na Jeziorze Górnym. Na trasie tej eksploatowane są statki typu laker (jeziorowiec), o wymiarach: maksymalna szerokość - 23,7 m, maksymalna długość - 220 m i maksymalne zanurzenie - 8,68 m. Takie właśnie rozmiary umożliwiają jednostkom "na styk" przecisnąć się przez skomplikowany system śluz i kanałów, który łączy poszczególne jeziora, znajdujące się na różnych wysokościach względem morza.

Polska Żegluga Morska od lat współpracuje z firmą Tata Steel (wcześniej Corus UK), która dostarcza stal z Holandii do portów amerykańskich Wielkich Jezior. Stal ta wykorzystywana jest do produkcji samochodów. Portem załadunkowym jest Ijmuiden koło Amsterdamu, natomiast wyładunek realizowany jest głównie w portach Cleveland i Chicago. W czasie sezonu PŻM wykonuje dla firmy Tata Steel od 15 do 25 podróży na Wielkie Jeziora, przewożąc około 400 tys. ton stali rocznie. W rejsach powrotnych statki PŻM przewożą ładunki zboża z najdalszych portów Wielkich Jezior a więc Duluth czy Thunder Bay dla stałych kontrahentów, takich jak firma Cargill.

Armator jest jednym z trzech najważniejszych na świecie, którzy dysponują flotą statków oceanicznych, wpływających na akweny Wielkich Jezior.

PŻM jest przedsiębiorstwem państwowym. Posiada ponad 70 statków. Zatrudnia blisko 3 tys. osób, z czego na morzu pracuje ok. 2500. W całej Grupie PŻM pracuje około 4000 osób; większość z nich to mieszkańcy Szczecina i regionu. (PAP)

epr/ mki/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)