Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

OBOP: 1 proc. na rzecz OPP przekazuje ok. połowy podatników

0
Podziel się:

1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego (OPP) przekazuje
ok. połowy podatników - wynika z sondażu TNS OBOP.

1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego (OPP) przekazuje ok. połowy podatników - wynika z sondażu TNS OBOP.

Od siedmiu lat ustawa podatkowa daje podatnikom prawo do przekazywania 1 procenta ich podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego, do czego zarówno OPP, jak i media co roku, gdy nadchodzi czas rozliczania się z fiskusem, intensywnie zachęcają.

Jak wynika z sondażu, z możliwości przekazywania swego 1 proc. na rzecz organizacji pożytku publicznego korzysta mniej więcej połowa podatników. Istotne znaczenia ma tu tryb rozliczania się.

Ponad trzy czwarte badanych (76 proc.) rozlicza się ze swych dochodów przed urzędem skarbowym, z czego 57 proc. indywidualnie, a 19 proc. za pośrednictwem zakładu pracy lub ZUS.

Spośród badanych, którzy rozliczają się indywidualnie swój 1 proc. przekazuje 57 proc., a spośród badanych, których podatki rozlicza pracodawca lub ZUS swój 1 proc. przekazuje tylko 21 proc.

Spośród podatników, którzy sami rozliczają się z dochodów, 37 proc. to osoby, które zawsze, odkąd było można, przekazywały swój 1 procent na rzecz OPP. To osoby, dla których stało się to zasadą. Prawie jedna trzecia badanych (29 proc.) nie robiło tego nigdy.

Widoczne są dwie tendencje. Po pierwsze, im wyższe wykształcenie, tym częściej ludzie przekazują 1 proc. podatku na cele społeczne. Po drugie - wskazuje TNS OBOP - im lepsza sytuacja materialna, tym większa gotowość do przekazywania 1 proc.

Sferą, w której działa zdecydowana większość (70 proc.) organizacji obdarowanych już 1 proc. jest szeroko rozumiane zabezpieczenie społeczne (pomoc społeczna, działalność charytatywna, ochrona i promocja zdrowia, pomoc niepełnosprawnym).

Badani twierdza, że w wyborze obdarowanej organizacji kierują się głównie własnymi przekonaniami (66 proc.). W ich ocenie wpływ interpersonalny (18 proc.) był znacznie ważniejszy niż wpływ mediów (10 proc.) i zachęty ze strony samych organizacji (5 proc.).

Sondaż zrealizowano w dniach 8-14 kwietnia na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie tysiąca mieszkańców Polski w wieku powyżej 15 lat. (PAP)

akw/ pz/ bk/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)