Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Od połowy sierpnia utrudnienia komunikacyjne w centrum Katowic

0
Podziel się:

Od połowy sierpnia radykalnie zmieni się organizacja komunikacji miejskiej,
ruchu pieszego i obsługi pasażerów kolei w centrum Katowic. Rozpoczęcie przebudowy dworca
kolejowego i inwestycje wokół niego spowodują poważne utrudnienia w ruchu.

Od połowy sierpnia radykalnie zmieni się organizacja komunikacji miejskiej, ruchu pieszego i obsługi pasażerów kolei w centrum Katowic. Rozpoczęcie przebudowy dworca kolejowego i inwestycje wokół niego spowodują poważne utrudnienia w ruchu.

Szczegóły planowanych zmian przedstawili w środę realizatorzy wartej 240 mln euro inwestycji oraz władze miasta i organizatorzy komunikacji. W lipcu ruszy kampania informacyjna, która ma zapoznać mieszkańców i podróżnych z nową organizacją ruchu. Ruszą m.in. dwie infolinie oraz strona internetowa www.uwagaprzemiana.katowice.eu, będą też ulotki, powiadomienia sms i reklama zewnętrzna.

Przebudowa dworca i terenu wokół niego wpłynie na całą komunikację w mieście, bo oznacza całkowite zamknięcie znajdującego się przed halą dworca placu Szewczyka, gdzie dziś są dworzec autobusowy i estakada, będąca dojściem pasażerów na dworzec kolejowy. Plac Szewczyka oddziela od hali ulica Dworcowa, kluczowa dla ruchu w tej okolicy. Ona także będzie zamknięta.

Po zakończeniu inwestycji nowy dworzec autobusowy znajdzie się pod dworcem kolejowym - będzie można dostać się tam windami i ruchomymi schodami bezpośrednio z dworca kolejowego. Także ulica Dworcowa na tym odcinku znajdzie się pod ziemią. Pod podziemnym dworcem autobusowym będą jeszcze dwie kondygnacje parkingów na 1,2 tys. samochodów.

W związku z zamknięciem placu Szewczyka w centrum miasta zmienią się trasy ok. 40 linii autobusowych. Większość autobusów, które dotąd przecinały tory kolejowe, by dojechać do dworca, od połowy sierpnia będą kończyć i zaczyna bieg przed torami - głównie na placu Andrzeja, Placu Oddziałów Młodzieży Powstańczej, placu Miarki, a także placu Wolności. Na dwóch ostatnich placach będzie można przesiąść się do tramwajów, których ma jeździć więcej.

Ponieważ obsługa pasażerów kolei prowadzona będzie z drugiej strony torów, na powstającym dworcu tymczasowym przy placu Oddziałów Młodzieży Powstańczej, w tunelu pod czwartym peronem oraz od strony wejścia z ulicy Konopnickiej przystanki autobusów będą zlokalizowane tak, by pasażerowie mieli dogodne dojście w te miejsca. Pojawi się też m.in. nowy przystanek autobusowy przy ul. Mikołowskiej, w pobliżu sądu okręgowego.

Cztery linie autobusowe - nr 51, 600, 672, 674 będą przecinać tory kolejowe. Chodzi m.in. o to, by osoby niepełnosprawne czy dojeżdżające np. do katowickiej kliniki okulistycznej nie musiały się przesiadać. Autobusy będą przejeżdżać przez katowicki Rynek, pojawi się tam nowy przystanek przy dawnym Domu Prasy.

Będą też dwie linie okrężne, ułatwiające poruszanie się po centrum i dojazd do dworca tymczasowego - nr 900 (z ul. Francuskiej do pl. Wolności) i 910 (z Doliny Trzech Stawów, przez osiedle Paderewskiego, Rynek, pl. Miarki z powrotem do Doliny Trzech Stawów). Powstanie również - na razie na próbę - centrum przesiadkowe w dzielnicy Brynów, a docelowo także w dzielnicy Zawodzie.

Zmiany w organizacji ruchu odczują nie tylko pasażerowie komunikacji, ale także piesi, w związku z zamknięciem niektórych szlaków pieszych wokół dworca. Za wyjątkiem zamkniętej części nie przewiduje się dodatkowych ograniczeń dla aut osobowych, choć przedstawiciele władz miasta przyznają, że w związku ze zmianami w ruchu autobusów na ulicach będzie jeszcze bardziej tłoczno. Stąd apel, by samochody wjeżdżały do centrum miasta głównymi trasami: od strony autostrady A4, Drogową Trasą Średnicową, ul. Bocheńskiego, Chorzowską, Roździeńskiego.

Prace przy realizacji inwestycji rozpoczną się na początku lipca od przełożenia infrastruktury znajdującej się na placu Szewczyka - sieci elektrycznych, gazowych, wodnych, ciepłowniczych, telekomunikacyjnych itp. Będzie to powodować utrudnienia na okolicznych ulicach, ale jeszcze bez całkowitego ich wyłączenia. Nastąpi ono w sierpniu (komunikacja będzie działać na nowych zasadach od 15 sierpnia), główne prace budowlane ruszą najdalej we wrześniu.

Nowy dworzec kolejowy i autobusowy mają być gotowe do maja 2012 roku, powstająca na placu Szewczyka galeria handlowa do końca 2012, a biurowiec do końca 2013 r. Równolegle z przebudową dworca spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zmodernizuje perony i prowadzące do nich tunele. Na czas robót perony będą czasowo wyłączane z użytkowania, ale - jak zapewniają kolejarze - nie zdezorganizuje to ruchu kolejowego. Katowicki dworzec obsługuje codziennie ok. 520 pociągów.

Koleje kończą już przygotowania do uruchomienia tymczasowego dworca, który - podobnie jak pozostałe miejsca, gdzie będzie przeniesiona obsługa kasowa - ruszy w sierpniu, jeszcze przed ostatecznym zamknięciem hali obecnego dworca. W okresie robót pracować będą 23 kasy, punkt informacji kolejowej, 12 sanitariatów, a także toaleta dla niepełnosprawnych i punkt do przewijania niemowląt. (PAP)

mab/ pad/ jra/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)