W styczniu 2014 roku między Trelleborgiem w południowej Szwecji a Świnoujściem zostanie uruchomione nowe połączenie promowe - poinformowali przedstawiciele niemieckiego operatora TT-Line na Szwecję.
Linia obsługiwana będzie sześć razy w tygodniu przez prom pasażersko-towarowy Nils Dacke, który wcześniej pływał między Trelleborgiem a niemieckim Travemunde. Statek może zabrać na pokład 300 osób.
Według Evy Joensson ze szwedzkiego oddziału TT-Line, powodem otwarcia nowej linii jest rosnący przewóz towarów z i do Polski. Na decyzję wpływ miało także "zwiększenie zainteresowania Szwedów wakacyjnymi wyjazdami do Polski".
Armator liczy także na pasażerów i ładunki z Europy Wschodniej.
Dotychczas na liniach ze Świnoujścia do południowo-zachodniej Szwecji operowali polscy przewoźnicy: Unity Line (do portów Trelleborg oraz Ystad) oraz Polska Żegluga Bałtycka, pływająca pod marką Polferries (Ystad).
W maju tego roku Ministerstwo Skarbu Państwa dopuściło niemiecką spółkę Poland Sweden Line GmbH (powiązaną z TT-Line) do negocjacji w sprawie nabycia pakietu akcji Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.
O wejściu niemieckiego operatora do Polski mówiło się od lutego, gdy firma TT-Line podpisała umowę z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście na korzystanie z terminalu. Wówczas zapowiadano, że połączenie między Świnoujściem a Trelleborgiem zostanie uruchomione w wakacje tego roku.
Promy kursujące między Polską a Szwecją (Unity Line, Polferries oraz StenaLine) przewiozły w 2012 roku ponad 1,1 mln pasażerów (to o 3,8 proc. więcej niż w roku poprzednim), 331 tys. samochodów osobowych (wzrost o 5,3 proc.) oraz 398 tys. ciężarówek (wzrost o 3,1 proc.).
TT-Line jest operatorem 6 promów kursujących pomiędzy Niemcami a południową Szwecją. Promy kursują pod niemiecką i szwedzką banderą. Rocznie TT-Line przewozi ponad 600 tys. pasażerów i 320 tys. jednostek transportowych.
Ze Sztokholmu Daniel Zyśk (PAP)
zys/ pad/