Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Ok. 250 mln euro ma kosztować drugi terminal kontenerowy w porcie w Gdańsku

0
Podziel się:

Około 250 mln euro ma kosztować budowa drugiego morskiego terminalu
kontenerowego w porcie gdańskim. Budowa ma się rozpocząć mniej więcej za 2 lata. Nowy terminal ma
zostać ukończony w 2016 roku.

Około 250 mln euro ma kosztować budowa drugiego morskiego terminalu kontenerowego w porcie gdańskim. Budowa ma się rozpocząć mniej więcej za 2 lata. Nowy terminal ma zostać ukończony w 2016 roku.

W poniedziałek przedstawiciele spółki DCT Gdańsk SA i Zarządu Morskiego Portu Gdańsk (ZMPG) SA podpisali umowę przedwstępną, dotyczącą wydzierżawienia 27 ha terenu pod budowę terminalu. Przed podpisaniem ostatecznej umowy, dokument przedwstępny musi jeszcze zaakceptować większościowy właściciel portu - ministerstwo skarbu.

Prezes zarządu DCT Gdańsk SA Boris Wenzel poinformował podczas konferencji prasowej po podpisaniu umowy, że budowa nowego terminalu będzie kosztować ok. 250 mln euro, tj. więcej niż kosztowała budowa działającego już terminalu. Dzięki rozbudowie zdolność przeładunkowa terminalu może wzrosnąć do 4 mln TEU. TEU to pojemność standardowego kontenera. Dzięki inwestycji do portu w Gdańsku będą mogły wpływać największe statki, mające 400 m długości i ponad 70 m wysokości, mogące przewozić 18 tysięcy TEU.

Dyrektor DCT Gdańsk SA ds. strategii i rozwoju Adam Żołnowski zwrócił uwagę, że jeżeli uda się zrealizować plany inwestycyjne, to terminal w Gdańsku będzie mógł przeładowywać połowę tego, co obecnie przeładowuje się w porcie w Hamburgu.

Nowy terminal będzie inny niż obecnie działający; nie będzie budowany w formie pirsu wychodzącego w morze, ale będzie budowany wzdłuż plaży. "To pozwoli na obniżenie kosztów inwestycji, a także da możliwość skorzystania z istniejącej infrastruktury portowej, np. z falochronu" - wyjaśnił Żołnowski.

Nowy terminal będzie usytuowany pomiędzy pirsem rudowym a istniejącym już terminalem DCT. Inwestorem jest DCT, spółka zarejestrowana w Polsce, która w większości należy do Global Infrastructure Fund II, funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii.

"DCT to koń pociągowy gdańskiego portu" - ocenia prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk Jerzy Melaniuk. Zwrócił uwagę, że przede wszystkim ruch statków i przeładunki generują przychody, bo wpłyniecie jednego statku do portu to jest średnio ok. 35 tys. euro przychodu dla portu i dla spółek, których działalność związana jest z portem.

Terminal DCT w Gdańsku w 2012 r. przeładował prawie 897 tys. TEU, o ponad 30 procent więcej niż w 2011 r. Według Żołnowskiego jest duża szansa, że w 2013 r. terminal przeładuje ponad milion TEU, a do 2015 r. terminal mógłby przeładowywać ok. 1,5 miliona TEU rocznie. Budowa pierwszego terminalu DCT w Gdańsku rozpoczęła się w październiku 2005 r. a pierwszy statek zawinął w czerwcu 2007 r.

Podczas poniedziałkowej konferencji poinformowano także, że dotychczasowy prezes zarządu DCT Gdańsk SA Boris Wenzel kończy pracę w Gdańsku. "Złożyłem rezygnację ze stanowiska. (...) Przenoszę się do Hiszpanii i będę zarządzał grupą terminali" - powiedział Wenzel. Na razie nie wiadomo, kto będzie nowym prezesem DCT Gdańsk. (PAP)

bls/ mki/ ura/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)