Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Olsztyn: 429 mln zł kosztować będzie system transportu publicznego

0
Podziel się:

429 mln zł kosztować będzie w Olsztynie modernizacja systemu transportu
publicznego, zakładająca m.in. zakup tramwajów, budowę torowisk i linii tramwajowych oraz jezdni
przeznaczonych wyłącznie dla autobusów. Unijne dofinansowanie inwestycji wynosi 365 mln zł.

429 mln zł kosztować będzie w Olsztynie modernizacja systemu transportu publicznego, zakładająca m.in. zakup tramwajów, budowę torowisk i linii tramwajowych oraz jezdni przeznaczonych wyłącznie dla autobusów. Unijne dofinansowanie inwestycji wynosi 365 mln zł.

Jak poinformował we wtorek na konferencji prasowej Zdzisław Bukowski, odpowiedzialny w urzędzie miasta za realizację projektu modernizacji systemu transportu publicznego, w środę nastąpi zmiana organizacji ruchu w centrum miasta, na ulicach: Warszawskiej, Śliwy oraz Niepodległości.

Wyłączona zostanie jedna jezdnia każdej z tych ulic i wprowadzony zostanie ruch w dwóch kierunkach na drugiej jezdni. W czasie remontu inna będzie także sygnalizacja świetlna.

Rozpocznie się budowa jezdni przeznaczonych wyłącznie dla autobusów komunikacji miejskiej, tak zwanych buspasów, które mają mieć początkowo długość 6 kilometrów. Przedsięwzięcie będzie kosztować 32 mln zł, a jego realizacja potrwa do maja 2013 roku. Nie jest wykluczone, że w następnych latach powstaną kolejne odcinki buspasów, gdy - jak zakładają władze miasta - mieszkańcy będą częściej korzystać z środków komunikacji publicznej.

Oprócz buspasów projekt zmiany systemu komunikacji miejskiej zakłada uruchomienie linii tramwajowych, zakup tramwajów oraz budowę ulicy Obiegowej, która połączy najbardziej oddalone osiedla Olsztyna z centrum miasta.

Za 113 mln zł miasto chce kupić 15 składów tramwajowych. W przetargu wybrano już konsorcjum firm Nevag i Modertrans, które mają dostarczyć tabor. Jak poinformował Zdzisław Bukowski, zakup składów wstrzymują dwie firmy Solaris i PESA, których oferty nie zostały wybrane przez miasto. Firmy odwołały się od decyzji samorządu do Krajowej Izby Odwoławczej.

Linia tramwajowa ma łączyć osiedle Jaroty z głównym dworcem kolejowym, a także z uniwersyteckim kampusem w Kortowie oraz ze starówką. W myśl projektu w Olsztynie wprowadzony zostanie także elektroniczny system kierowania ruchem. W zależności od potrzeb, zwiększana ma być przejezdność bardziej zatłoczonych jezdni - włączona ma być tzw. "zielona fala", a dla tramwajów zbliżających się do skrzyżowań będzie uruchamiane zielone światło. Plan unowocześnienia systemu transportu zakłada także wprowadzenie karty miejskiej zamiast biletów autobusowych i tramwajowych.

Realizacja projektu modernizacji systemu transportu publicznego w Olsztynie zakończy się w 2014 roku. (PAP)

ali/ je/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)