Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Opera "Król Roger" - premiera 1 lipca podczas inauguracji prezydencji

0
Podziel się:

"Król Roger" Karola Szymanowskiego w inscenizacji angielskiego reżysera
operowego Davida Pountneya zostanie zaprezentowany w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej podczas
inauguracji polskiej prezydencji. Premiera - 1 lipca; kolejne spektakle 3 i 5 lipca.

"Król Roger" Karola Szymanowskiego w inscenizacji angielskiego reżysera operowego Davida Pountneya zostanie zaprezentowany w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej podczas inauguracji polskiej prezydencji. Premiera - 1 lipca; kolejne spektakle 3 i 5 lipca.

"Król Roger" zwany "dramatem sycylijskim" jest drugą operą Szymanowskiego, po ukończonej w 1913 r. "Hagith". Korzeni "Króla Rogera" należy szukać w podróżach, które kompozytor odbywał w latach 1910-14 na południe Europy - do Włoch, na Sycylię oraz do Afryki Północnej. Pomysł napisania opery powstał w 1918 r. podczas spotkania z Jarosławem Iwaszkiewiczem, który opracował libretto.

Premiera "Króla Rogera" - opery, której akcja została umiejscowiona w XII-wiecznym królestwie Sycylii za panowania Rogera II z rodu normandzkiego - odbyła się 19 czerwca 1926 r. w warszawskim Teatrze Wielkim, w reżyserii Adolfa Popławskiego i pod batutą Emila Młynarskiego.

Reżyser David Pountney zwrócił uwagę podczas czwartkowej konferencji prasowej w Warszawie na bogactwo partytury "Króla Rogera". "To bogactwo muzyczne wynika z fascynacji Szymanowskiego bizantyjskim stylem architektury, jej bogactwem, ornamentyką" - ocenił.

Pountney zauważył, że podczas reżyserowania dzieł operowych stara się, aby scenografia nie rywalizowała nigdy z muzyką. "Aby nie współzawodniczyć z bogatą, żywą, muzyką Szymanowskiego wybraliśmy bardzo stonowany, spokojny język plastyczny spektaklu" - podkreślił. Autorem scenografii jest Raimund Bauer.

Decydując się na pracę z tym scenografem reżyser - jak wspomniał - dokonał pewnego wyboru estetycznego. "Wiedziałem, że Raimund wprowadzi do dzieła estetykę chłodną, wyobcowaną. Takie podejście jest moim zdaniem lepsze niż dopasowanie do bogatej warstwy muzycznej równie bogatej metaforyki wizualnej" - podkreślił.

Zdaniem reżysera najważniejszą cechą całego dzieła, także scenografii jest wieloznaczność, ukryty sens i enigmatyczność dzieła. "Szczególnie tajemniczy jest koniec opery. Właściwie każdy może go interpretować inaczej" - zauważył.

Projekt jest współorganizowany przez Instytut Adama Mickiewicza w ramach zagranicznego programu kulturalnego polskiej prezydencji. Szef Instytutu Adama Mickiewicza Paweł Potoroczyn tłumaczył w czwartek, że zdecydowano się na wybór opery Szymanowskiego, bo jest on jedną z ikon - obok m.in. Stanisława Lema i Czesława Miłosza, na których oparto program prezydencji.

Premiera inscenizacji Pountneya odbyła się 23 lipca 2009 na Festiwalu w Bregencji. W rolę Króla Rogera wcieli się Scott Hendricks. Olga Pasiecznik wykona partię Roksany. W obsadzie znaleźli się także Karol Kozłowski (Edrisi), Will Hartmann (Pasterz), Mieczysław Milun (Archiereios) i Agnieszka Rehlis (Diakonissa). Orkiestrą Opery Narodowej pokieruje Jacek Kaspszyk.

David Pountney światową karierę rozpoczął w 1972 roku inscenizacją "Katii Kabanowej" Janaczka na Wexford Festival. Był dyrektorem artystycznym English National Opera w latach 1983-93. Od 2003 roku pełni funkcję dyrektora generalnego Bregenzer Festspiele. W Teatrze Wielkim - Operze Narodowej wyreżyserowana przez niego "Pasażerka" prezentowana była na otwarcie sezonu 2010/11. Za zasługi w dziedzinie sztuki Pountney otrzymał tytuł Komandora Orderu Imperium Brytyjskiego, a rząd Francji mianował go Kawalerem Orderu Sztuki i Literatury.(PAP)

agz/ ls/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)