Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Opublikowano katalog kompetencji medialnych i informacyjnych

0
Podziel się:

"Katalog kompetencji medialnych i informacyjnych" zawiera wytyczne na temat
tego, co o nowych mediach powinny wiedzieć przedszkolaki, uczniowie, studenci i dorośli. Dokument
został opublikowany we wtorek w Warszawie.

"Katalog kompetencji medialnych i informacyjnych" zawiera wytyczne na temat tego, co o nowych mediach powinny wiedzieć przedszkolaki, uczniowie, studenci i dorośli. Dokument został opublikowany we wtorek w Warszawie.

Katalog został opracowany w ramach projektu "Cyfrowa przyszłość" realizowanego przez fundację Nowoczesna Polska.

Zgodnie z katalogiem przedszkolak powinien wiedzieć, że postacie ukazywane na ekranie telewizyjnym mogą być fikcyjne. "Kompetentny" medialnie maluch zdaje sobie sprawę, że Kaczor Donald nie istnieje w rzeczywistości, a jest jedynie wymysłem człowieka. Z kolei dorosły człowiek w zakresie natury mediów powinien umieć - jak wynika z katalogu - przynajmniej formułować komunikaty informacyjne w różnych formach, także za pośrednictwem wybranych środków komunikacji internetowej, np. poczty elektronicznej, czatu czy komunikatora głosowego.

"Nikt do tej pory nie spróbował powiedzieć nam, czym tak naprawdę edukacja medialna jest. Mamy edukację medialną wpisaną w strategie narodowe, strategie rozwoju kraju, strategie kapitału społecznego, ale wciąż nie wiemy, czego i jak nauczać, aby Polacy byli w stanie kreatywnie korzystać z nowych mediów" - powiedział PAP we wtorek prezes fundacji koordynującej projekt Jarosław Lipszyc.

Według niego katalog może posłużyć państwowym instytucjom do dalszych badań na temat stanu poziomu wiedzy o mediach oraz w planowaniu rozwoju edukacji medialnej i informacyjnej w szkołach. Z właśnie opublikowanego zbioru kompetencji będą mogły korzystać także instytucje kultury, które chcą dopasować swoją ofertę do potrzeb odbiorców.

Wymagania dotyczące wiedzy o mediach dostosowano do odpowiedniego poziomu edukacyjnego w szkołach. Określono także minimalny, optymalny oraz mistrzowski poziom kompetencji w zakresie nauczania ustawicznego.

Autorzy katalogu wyróżnili osiem kategorii kompetencji, są to: korzystanie z informacji, relacje w środowisku medialnym, język mediów, kreatywne korzystanie z mediów, etyka i wartości, bezpieczeństwo, prawo oraz ekonomiczne aspekty działania mediów.

Katalog od wtorku jest dostępny na stronie internetowej cyfrowaprzyszlosc.pl. Jego wersja online pozwala na tworzenie zestawów łączących poziom edukacyjny z poszczególnymi kategoriami kompetencji.

Dokument został opublikowany na licencji Creative Commons, co oznacza, że można go przekształcać i na jego podstawie budować własne projekty.

Fundacja Nowoczesna Polska chce również opracować zasoby materiałów edukacyjnych, także dostępnych online.

Obecny na wtorkowej prezentacji katalogu specjalista od nowych mediów dr Mirosław Filiciak podkreślił, że dzisiaj upadło przekonanie o tym, że nowoczesne technologie przyczynią się do wyrównywania szans pomiędzy różnymi grupami w społeczeństwie. Aby to mogło zostać zrealizowane potrzebne jest - według niego - wprowadzenie edukacji o mediach do szkół. Ekspert uważa, że katalog fundacji Nowoczesna Polska może podziałać jak katalizator na Ministerstwo Edukacji Narodowej.

"Jest to obowiązek państwa i systemu edukacyjnego, ponieważ edukacja medialna oraz wiedza o mediach pozwalają wygrać wybory polityczne i utrzymać władzę" - stwierdził medioznawca prof. Wojciech Burszta. Jego zdaniem edukacja medialna w szkołach powinna się jednak ograniczać do niezbędnego minimum, np. krytycznej analizy przekazów telewizyjnych, "Resztę powinny zrobić organizacje, które chcą wejść na wyższy poziom wiedzy" - zauważył medioznawca.

Projekt "Cyfrowa przyszłość" jest współfinansowany przez Narodowy Instytut Audiowizualny, Polski Instytut Sztuki Filmowej oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. (PAP)

mce/ abe/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)