Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

PAIiIZ: Polska Wschodnia dostrzeżona na świecie dzięki promocji

0
Podziel się:

Dzięki prowadzonej szerokiej promocji, Polska Wschodnia została
dostrzeżona na świecie i zaczyna być znana coraz szerszej grupie inwestorów - ocenia Polska Agencja
Informacji i Inwestycji Zagranicznych, która od 2010 r. za pieniądze UE prowadzi projekt promocji
regionu.

Dzięki prowadzonej szerokiej promocji, Polska Wschodnia została dostrzeżona na świecie i zaczyna być znana coraz szerszej grupie inwestorów - ocenia Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych, która od 2010 r. za pieniądze UE prowadzi projekt promocji regionu.

Na promocję gospodarczą Polski Wschodniej PAIiIZ ma 86 mln zł z UE - z programu Rozwój Polski Wschodniej.

W ramach tych działań, w ciągu trzech ostatnich lat przedstawiciele firm i samorządów z pięciu regionów objętych programem Rozwój Polski Wschodniej (Warmińsko-Mazurskie, Podlaskie, Lubelskie, Świętokrzyskie i Podkarpackie) wzięli m.in. udział w 47 targach, 39 misjach wyjazdowych, 6 misjach przyjazdowych. Skorzystało z tego łącznie ok. 1,3 tys. przedsiębiorców oraz blisko 360 samorządowców, którzy mieli kontakt z inwestorami z Azji, Europy i USA.

"Polska Wschodnia została dostrzeżona, region zaczyna być znany coraz większej grupie inwestorów. Teraz jest czas na przyglądanie się ofercie inwestycyjnej. Na plony kampanii i kolejne nowe inwestycje trzeba jeszcze chwilę poczekać" - poinformowała PAP w imieniu PAIiIZ Katarzyna Tyska z agencji zajmującej się informowaniem o programie promocji Polski Wschodniej.

Na podstawie ankiet przeprowadzonych wśród firm, które korzystają z promocji, PAIiIZ podsumowała, że firmy wszystkie swoje - jak to określono - "zyski" - oszacowały na ponad 313,9 mln zł. Składają się na to i zawarte kontrakty (507 o wartości 283,4 mln zł), jak również inwestycje w nowy sprzęt potrzebny do zrealizowania tych umów (6,1 mln zł), 13,2 mln zł zainwestowane w nowe fabryki, 11,1 mln zł przeznaczone w nowe linie czy hale produkcyjne. Zatrudniono 212 nowych pracowników. Eksport wzrósł o 63 proc. produkcja wzrosła o 19 proc, sprzedaż średnio o 18 proc.

Najwięcej kontraktów zawarły firmy z branży spożywczej (269 umów na sumę 110,9 mln zł). Bardzo dobrze radzą sobie branże bieliźniarska (98 umów na kwotę 10,6 mln zł), jachtowa (72 kontrakty; 15,4 mln zł), maszynowo-metalowa ( 20 umów; 11,6 mln zł). Korzysta też branża lotnicza, IT/CT, meblowa. Przedsiębiorcy ze wschodnich województw byli m.in. w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Rosji, Indiach, Kanadzie i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Delegacja z Emiratów była też w Polsce, m.in. w Białymstoku.

Podlaskie firmy zawarły łącznie 148 umów na sumę 26,9 mln zł. Dzięki tym kontraktom powstały 74 nowe miejsca pracy. "Firmy z Podlasia mają ugruntowaną pozycję na rynku polskim, są innowacyjne, stąd bardzo dobrze potrafią się odnaleźć również na rynkach międzynarodowych. Wyroby i usługi tych firm są wysoko oceniane przez inwestorów" - dodała Tyska. PAIiIZ wyróżniła m.in. branżę bieliźniarską. Podlascy producenci bielizny prezentowali m.in. swoje kolekcje na targach "Salon International de la Lingerie" w Paryżu, a produkowana w Podlaskiem bielizna obecna jest m.in. w UE, Rosji, Japonii, Korei Południowej, USA, Nowej Zelandii oraz w krajach Bliskiego Wschodu.

Obecna niedawno w Białymstoku na Forum Polski Wschodniej wiceprezes PAIiIZ Bożena Czaja mówiła, że na efekty promocji należy patrzeć uwzględniając to, że korzystają z niej firmy małe i średnie i nie można ich sukcesów porównywać z efektami działalności dużych inwestorów zagranicznych.

Z danych PAIiIZ wynika, że od stycznia do października 2012 r. w całej Polsce Wschodniej duzi inwestorzy zagraniczni zakończyli 38 projektów o wartości 1,1 mld euro, które mają skutkować utworzeniem 6,9 tys. nowych miejsc pracy. We wschodniej części Polski w tym okresie ulokowało się 10 proc. wszystkich inwestycji zagranicznych w Polsce, a miejsca pracy stanowiły 6 proc. wszystkich tworzonych przez inwestorów zagranicznych.

Promocja Polski Wschodniej obejmuje też międzynarodową kampanię w mediach, która potrwa do końca 2014 r.(PAP)

kow/ gma/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)