Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

PAIiZ: ponad 100 mln zł na promocję Polski Wschodniej

0
Podziel się:

Ponad 100 mln zł będzie w najbliższych latach przeznaczone na promocję
gospodarczą pięciu regionów Polski Wschodniej: warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, lubelskiego,
świętokrzyskiego i podkarpackiego - poinformowała w czwartek na konferencji prasowej u prezydenta
Białegostoku Agnieszka Wojnarowska z Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych
(PAIiIZ).

Ponad 100 mln zł będzie w najbliższych latach przeznaczone na promocję gospodarczą pięciu regionów Polski Wschodniej: warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, lubelskiego, świętokrzyskiego i podkarpackiego - poinformowała w czwartek na konferencji prasowej u prezydenta Białegostoku Agnieszka Wojnarowska z Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ).

Pieniądze w całości pochodzą z Unii Europejskiej z programu Rozwój Polski Wschodniej. PAIiIZ realizuje dwa projekty. Jeden dotyczy bezpośrednio promocji potencjału inwestycyjnego makroregionu Polski Wschodniej (86 mln zł), drugi (20 mln zł) tworzenia sieci centrów obsługi inwestora w tych regionach - poinformowała Agnieszka Wojnarowska, dyrektor departamentu rozwoju regionalnego w PAIiIZ.

Promocja gospodarcza Polski Wschodniej rozpocznie się w 2010 roku i potrwa do roku 2015. Kończą się przygotowania do tego przedsięwzięcia. Na razie wiadomo, że przedstawiciele regionów wschodnich i przedsiębiorcy będą promować możliwości regionów w 2010 roku na 12 misjach zagranicznych, 10 targach, będzie też kilka misji do tych województw. Wojnarowska oraz wiceprezes PAIiIZ Bożena Czaja poinformowały, że promowanymi atutami wschodnich regionów będą branże: spożywcza, energii odnawialnej, maszynowa, lotnicza, przemysł drzewny, branża chemiczna, outsourcing (zwłaszcza jeśli chodzi o Białystok, Lublin i Rzeszów).

W ramach drugiego projektu PAIiIZ ma powstać sieć obsługi inwestora. W regionach mają powstać miejsca obsługi wyposażone w centra komputerowe, bazy danych. Centra mają usprawniać obsługę inwestorów, wymianę informacji o nich.

Regiony wschodnie mają być promowane spójnie jak jeden duży makroregion. "Patrzymy na Polskę Wschodnią i będziemy ją promowali jako bezpieczne miejsce do inwestowania w UE z możliwością sprzedaży na rynkach wschodnich" - mówiła Wojnarowska. Polska Wschodnia ma być promowana na rynkach azjatyckich, ale też w Niemczech - bo z tego kraju jest największy napływ kapitału zagranicznego do Polski. Plan konkretnych misji i targów ma być ustalony do końca listopada. Kampania będzie prowadzona w mediach, głównie o profilu biznesowym; będzie też specjalny interaktywny portal internetowy.

Białystok ma umowę o współpracy z PAIiIZ. Prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski powiedział, że ma świadomość, że pozyskiwanie inwestorów zagranicznych to trudny proces ze względu na obecną sytuację gospodarczą na świecie, ale także na to, że np. Białystokowi brakuje dobrych połączeń komunikacyjnych. Dodał, że duże inwestycje drogowe w regionie dopiero będą prowadzone.

Zaznaczył, że samo miasto inwestuje w drogi, chociażby za środki UE z programu Rozwój Polski Wschodniej. Dodał, że w najbliższych latach na drogi miasto chce przeznaczyć około 1 mld zł.

Wiceprezes PAIiIZ Bożena Czaja podkreślała, że nie jest łatwo ściągać zagranicznych inwestorów do Polski. Obecnie najczęściej w Polsce inwestują firmy zagraniczne z branż: elektronicznej, maszynowej, spożywczej, motoryzacyjnej, alternatywnych źródeł energii i outsourcingu. (PAP)

kow/ je/ gma/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)