Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

PAŻP: samoloty na Okęciu mogą lądować we mgle i śnieżycy na obu pasach

0
Podziel się:

Na warszawskim lotnisku Chopina samoloty mogą lądować nawet podczas gęstej
mgły lub śnieżycy już na obu drogach startowych. Wcześniej system naprowadzania maszyn ILS na
dłuższym pasie miał obniżoną kategorię - poinformowała PAP Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.

Na warszawskim lotnisku Chopina samoloty mogą lądować nawet podczas gęstej mgły lub śnieżycy już na obu drogach startowych. Wcześniej system naprowadzania maszyn ILS na dłuższym pasie miał obniżoną kategorię - poinformowała PAP Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.

Lotnisko w Warszawie ma dwie drogi startowe, a każda z nich wyposażona jest w system ILS. Na dłuższym podejściu do lotniska (od strony Piaseczna), ze względu na zakłócenia sygnału wysyłanego z urządzenia do samolotów, od prawie roku system działał w kategorii I - niższej. Oznaczało to, że samoloty nie mogły tam lądować we mgle czy śnieżycy.

Po usunięciu przyczyn zakłóceń, przywrócono na dłuższej drodze startowej II kategorię. "Agencja przeprowadziła testy i +obloty+ usprawnionego systemu, bez których nie byłoby możliwe udostępnienie ILS użytkownikom lotniska" - powiedział dyrektor lotniska Chopina Michał Marzec.

ILS (Instrument Landing System) jest radiowym systemem nawigacyjnym, wspomagającym lądowanie samolotu podczas trudnych warunków atmosferycznych. Pilot, korzystając z odpowiedniej aparatury oraz oświetlenia pasa startowego, jest w stanie wylądować nawet przy małej widoczności. Samo wyposażenie lotniska to jednak za mało, by samoloty mogły stosować te procedury; maszyna musi być odpowiednio wyposażona, a załoga przeszkolona.

ILS funkcjonuje w trzech kategoriach. Różnią się one minimalną widocznością, przy której możliwe jest lądowanie. Standardem w Polsce jest kategoria I ILS, którą posiada 10 polskich lotnisk. Wszystkie zainstalowane w Polsce systemy ILS pod względem swojej struktury są urządzeniami przystosowanymi do pracy w kategorii II. Chodzi o lotniska w Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Łodzi, Rzeszowie, Warszawie i Wrocławiu. Różna jest natomiast jakość sygnału oraz poziom zakłóceń w przestrzeni.

Największe lotniska świata dysponują systemem ILS w kategorii trzeciej. Umożliwia on lądowanie samolotów praktycznie przy zerowej widzialności. Jest tak np. w Londynie, Frankfurcie, Tokio, wielu portach USA.(PAP)

aop/ je/ jbr/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)