Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

PE: Europa XXI wieku musi mieć transeuropejską sieć kolejową

0
Podziel się:

Europa XXI wieku musi mieć transeuropejską sieć kolejową łączącą wszystkie
kraje UE i zdolną przejąć obowiązki samolotów w takich sytuacjach, jak obecny paraliż ruchu
lotniczego na Starym Kontynencie po erupcji islandzkiego wulkanu.

Europa XXI wieku musi mieć transeuropejską sieć kolejową łączącą wszystkie kraje UE i zdolną przejąć obowiązki samolotów w takich sytuacjach, jak obecny paraliż ruchu lotniczego na Starym Kontynencie po erupcji islandzkiego wulkanu.

Z takim postulatem wystąpili we wtorek w Strasburgu eurodeputowani oraz hiszpańska prezydencja UE.

"Musimy wzmocnić koleje transeuropejskie tak, by połączyć Europę. To powinien być nasz cel strategiczny. Europa XXI wieku musi mieć porządny sytem komunikacji kolejowej" - powiedział minister ds. europejskich Hiszpanii Lopez Garrido podczas debaty w Parlamencie Europejskim (PE) na temat paraliżu w ruchu lotniczym, jaki od kilku dni panuje w Europie po wybuchu wulkanu Eyjafjoell.

Garrido zastrzegł, że powinien to być priorytet polityczny krajów członkowskich. Komisja Europejska (KE) od przynajmniej kilkunastu lat apeluje o promowanie kolei i rozwój transeuropejskich sieci kolejowych. Mimo to wciąż nie da się jednym i tym samym pociągiem przejechać przez Europę m.in. z powodu braku kompatybilnej infrastruktury kolejowej między krajami UE; wciąż nie istnieje np. szybka kolej z Brukseli do Strasburga, która ułatwiłaby podróżowanie eurodeputowanym między dwiema siedzibami Parlamentu Europejskiego. Nie ma też ujednoliconych przepisów dotyczących systemów bezpieczeństwa transportu kolejowego.

"Żaden niemiecki pociąg nie jest w stanie przejechać przez tunel we Francji i żaden francuski TGV nie może przejechać przez tunel w Niemczech" - powiedział lider socjalistów w PE Martin Schulz.

Wielu europosłów apelowało także o harmonizację narodowych systemów kontroli powietrznej. Obecnie UE składa się z 27 przestrzeni powietrznych i decyzja o ich zamykaniu lub otwieraniu należy do kompetencji narodowych. Nawet Eurocontrol (Europejska˙Organizacja ds.˙Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej) będąc agencją międzyrządową, może jedynie koordynować działania podejmowane na poziomie narodowym.

Inny problem podniesiony podczas wtorkowej debaty w Strasburgu to konsekwencje gospodarcze obecnej sytuacji, zwłaszcza dla europejskich przewoźników, którzy jak się szacuje ponieśli już straty w wysokości ponad 150 mln euro. Niemieckie linie Air Berlin już wystąpiły do niemieckiego rządu o pomoc publiczną, by zapobiec upadkowi. Zgodnie z prawem unijnym, to jednak KE ma kompetencje, by dawać w takich sprawach zielone światło.

Powołana w KE grupa robocza pod przewodnictwem komisarza ds. transportu Siima Kallasa już w przyszłym tygodniu ma przedstawić propozycje dotyczące wływu paraliżu ruchu w komunikacji powietrznej na gospodarkę UE, a zwłaszcza sektor lotniczy.

"Przedstawimy odpowiednie propozycje, ale pieniądze nie spadają z nieba. Nasze propozycje muszą być wyważone i sprawiedliwe, bo inne sektory (poza lotniczym) też zostały dotknięte" - powiedział Kallas.

Inga Czerny (PAP)

icz/ ap/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)