Billboardy, imprezy uliczne, specjalne kabiny, gdzie każdy będzie mógł nagrać opinię na temat przyszłości UE - to niektóre elementy rozpoczynającej się 1 kwietnia kampanii informacyjnej Parlamentu Europejskiego przed czerwcowymi wyborami.
W kampanii chodzi o zwrócenie uwagi na znaczenie Parlamentu jako źródła prawa, a także podkreślenie jego wpływu na życie mieszkańców wspólnoty oraz na kierunek, w jakim rozwija się Europa - mówił we wtorek na konferencji prasowej w Brukseli wiceprzewodniczący PE odpowiedzialny za politykę informacyjną Alejo Vidal-Quadras. PE chce w ten sposób zachęcić jak największą liczbę osób spośród 375 mln uprawnionych do głosowania do wzięcia udziału w czerwcowych wyborach.
Około 15 tys. billboardów pojawi się w ponad 100 europejskich miastach. Planowane są imprezy uliczne, przybliżające obywatelom Unii funkcję i znaczenie PE i podkreślające wagę udziału w wyborach. W kampanii wykorzystane zostaną ponadto - obok ogólnokrajowych - media regionalne oraz internetowe portale, m.in. MySpace, Facebook.
W specjalnych kabinach multimedialnych (Choice Box) ustawionych w miejscach publicznych, obywatele wspólnoty będą mogli nagrać swoją opinię na temat przyszłości Unii i kierunków jej rozwoju.
Dyrektor generalna dyrekcji ds. komunikacji w PE Francesca Ratti poinformowała, że Parlament przeznaczył 18 mln euro na przygotowanie kampanii. Zaznaczyła, że w kilkunastu krajach, w których w poprzednich wyborach odnotowano najniższą frekwencję, PE sfinansuje kampanię radiową.
Tematami polskiej kampanii informacyjnej będą cztery kwestie: energia, ochrona konsumenta, wspólny budżet, a także dyskryminacja i równość szans - poinformował dziennikarzy dyrektor polskiego Biura Informacyjnego PE Jacek Safuta. Wybrano je z puli 10 tematów zaproponowanych przez PE.
Polski Choice Box będzie nosić nazwę "Punkt widzenia" i stanie w Warszawie. Jak zaznaczył Safuta, trwają negocjacje w władzami Krakowa i Łodzi w sprawie umieszczenia studiów również w tych miastach.
Kampania radiowa zostanie sfinansowana przez PE. Safuta powiedział, że negocjowana jest ze stacjami telewizyjnymi możliwość nieodpłatnych emisji spotów.
Safuta podkreślił, że polska kampania informacyjna, podobnie jak ogólnoeuropejska, w szczególny sposób jest skierowana do młodych ludzi, którzy będą głosować po raz pierwszy. (PAP)
mzk/ la/ jbr/