Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

PERN zbuduje dwa zbiorniki na ropę w Plebance pod Płockiem

0
Podziel się:

Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych "Przyjaźń" zamierza w
najbliższym czasie rozpocząć na terenie swej bazy w Plebance pod Płockiem (Mazowieckie) budowę
dwóch zbiorników na ropę o pojemności po 100 tys. metrów sześc.

Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych "Przyjaźń" zamierza w najbliższym czasie rozpocząć na terenie swej bazy w Plebance pod Płockiem (Mazowieckie) budowę dwóch zbiorników na ropę o pojemności po 100 tys. metrów sześc.

Jak poinformował w środę prezes PERN Robert Soszyński, inwestycja, której koszt wyniesie ponad 72 mln zł, zwiększy pojemności magazynowe bazy do 1 mln 470 tys. metrów sześc.

W sprawie budowy nowych zbiorników w bazie w Plebance PERN zamierza podpisać wkrótce umowę z Mostostalem Płock, wykonawcą przedsięwzięcia. Przewiduje się, że inwestycja potrwa 19 miesięcy, co oznacza, że zbiorniki, należące do największych tego typu obiektów w Polsce, będą gotowe w połowie 2013 r. Dotychczas PERN wybudował w swych bazach sześć zbiorników o pojemności 100 tys. metrów sześc. - ostatnie dwa oddano do użytku w czerwcu w bazie w Adamowie przy granicy z Białorusią.

Obecna pojemność magazynowa baz PERN w całym kraju wynosi około 3 mln metrów sześc., a spółka planuje dalszą jej rozbudowę. "Biorąc pod uwagę rosnące zapotrzebowanie, zamierzamy systematycznie, stopniowo rozbudowywać nasze naziemne pojemności magazynowe" - powiedział w środę PAP prezes PERN. Soszyński dodał, że spółka ma w planach m.in. budowę dwóch zbiorników po 80 lub 100 tys. metrów sześc. w bazie w Gdańsku, a także dalszą, w miarę potrzeb, rozbudowę baz w Adamowie i w Plebance.

Soszyński przyznał, że nie wcześniej niż za dwa lata PERN podejmie decyzję o ewentualnej adaptacji kawern solnych na potrzeby magazynowe spółki. Dodał, że do podjęcia decyzji w tej sprawie, oprócz analizy biznesowej i środowiskowej, konieczne są także pracochłonne badania geologiczne, dotyczące właściwości pokładów solnych. "Na pewno zajmie nam dwa lata, czyli rok 2012 i 2013, analiza pod kątem wykonalności tego projektu, analiza szeroko rozumiana: techniczna, finansowa, biznesowa, środowiskowa - podkreślił prezes PERN.

W czerwcu PERN i gdański Lotos podpisały list intencyjny, dotyczący wspólnej budowy na Pomorzu podziemnych zbiorników ropy i paliw płynnych, takich jak olej napędowy i lekki olej opałowy. Budowa podziemnych magazynów, o przewidywanej pojemności 7 mln metrów sześciennych, ma być zrealizowana w dwóch etapach do 2020 r.

Soszyński powiedział, że PERN czeka wciąż na zgodę Komisji Europejskiej w sprawie budowy i eksploatacji - wspólnie z niemiecką spółką Oiltanking - terminalu w Gdańsku. Chodzi o zgodę KE w ramach procedur antykoncentracyjnych Unii. "To pierwszy projekt realizowany przez PERN, w którym KE musi się wypowiadać, więc ciężko jest podawać terminy. Myślę, że decyzja KE to termin około trzech miesięcy" - dodał Soszyński. Wyjaśnił, że zgoda KE otworzy drogę do powołania spółki celowej, która będzie realizowała projekt - w ciągu roku od jej powołania zostanie przygotowana niezbędna dokumentacja, a realizacja zadania zajmie dwa lata.

PERN i Oiltanking podpisały umowę joint venture, dotyczącą budowy i eksploatacji terminalu paliwowego w Gdańsku we wrześniu. Koszt inwestycji to około 800 mln zł. Terminal zostanie wybudowany w Porcie Północnym, gdzie należąca do grupy PERN spółka Naftoport posiada pirsy do rozładunku i załadunku tankowców. Terminal ma magazynować i przeładowywać ropę, produkty ropopochodne i produkty petrochemiczne. Planowana pojemność magazynowa ma wynieść tam około 400 tys. metrów sześc. ropy i ponad 300 tys. metrów sześc. produktów paliwowych i chemicznych.

Soszyński ocenił, że budowa terminalu w Gdańsku w żaden sposób nie zaszkodzi istniejącej bazie w Dębogórzu koło Pucka, należącej do Operatora Logistycznego Paliw Płynnych, spółki z grupy PERN. "Przeciwnie, zakładamy, że zwiększony ruch tankowców, a przewidujemy, że będzie znacznie zwiększony, na tym obszarze Bałtyku, zwiększy obroty bazy w Dębogórzu" - oświadczył Soszyński. Jego zdaniem, istnienie terminalu w Gdańsku faktycznie przysłuży się działalności bazy w Dębogórzu. "Zawsze planując jakiekolwiek inwestycje bierzemy pod uwagę interes całej grupy, a interes całej grupy to także interesy poszczególnych spółek" - dodał prezes PERN. (PAP)

mb/ amac/ jra/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)