Dwa krótkie filmy "Matematyka (nie tylko mnie) kręci!" i "Motomatematyka" zwyciężyły ex aequo w piątej edycji ogólnopolskiego konkursu dla uczniów "Matma mnie kręci". Celem konkursu jest propagowanie matematyki wśród młodych ludzi.
Zadaniem uczestników konkursu było nakręcenie krótkiego filmu, w którym mieli zaprezentować, co w matematyce pociąga ich najbardziej.
O wynikach konkursu poinformowała w czwartek PAP Agencja Planet PR. W filmie "Matematyka (nie tylko mnie) kręci", nadesłanym przez Martynę Grabarczyk, pokazano jak wyglądałoby codzienne życie, gdyby Królowa Nauk nagle zniknęła. Z filmu można się dowiedzieć m.in., że w nowej rzeczywistości żadne ciasto nie wychodzi, bo nie wiadomo w jakiej proporcji użyć składników, a w banku na pytanie jakie jest oprocentowanie kredytu można usłyszeć, że klient po prostu zapłaci więcej.
Z kolei w "Motomatematyce" Michała Łozarczyka i Michała Borysa świat liczb przestawiony jest z perspektywy motocyklistów podróżujących ulicami Wrocławia. Mijane miejsca przypominają podróżującym figury i bryły geometryczne. Oglądający film mogą się dzięki niemu dowiedzieć także co to jest strofoida, lemniskata Bernoulliego czy styczna do okręgu.
Zwycięskie filmy można obejrzeć na stronie: www.kalkulatory.pl
Udział w konkursie mogli wziąć uczniowie szkół podstawowych, gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych. Czas trwania nakręconego przez nich filmu musiał być nie krótszy niż jedna minuta i nie dłuższy niż trzy minuty. Plik zawierający film konkursowy musiał też być przygotowany w formacie umożliwiającym zamieszczenie go na portalu YouTube.
Nadesłane filmy zostały umieszczone na specjalnym kanale na YouTube; obejrzane zostały ponad 1,55 mln razy. Najpierw zostały poddane ocenie internautów, którzy w głosowaniu wybrali najlepsze ich zdaniem produkcje. W ten sposób wyłoniono 17 filmów półfinałowych spośród wszystkich nadesłanych. Dodatkowo, na profilu Kalkulatory.pl na portalu Facebook przyznano jednemu filmowi "dziką kartę". Ostatni półfinałowy film wybrali partnerzy konkursu.
W końcowym etapie rywalizacji, spośród 19 prac jury złożone z matematyków i filmowców wybrało najlepsze prace. Były one oceniane według kryteriów takich, jak: pomysłowość, oprawa graficzna, dźwięk, zaangażowanie w projekt oraz promocja matematyki. (PAP)
dsr/ mlu/ jra/