Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

PKN wybrał doradcę do analizy przyszłości Orlen Lietuva

0
Podziel się:

Zarząd PKN Orlen wybrał doradcę, który pomoże wypracować rekomendację co do
przyszłości inwestycji na Litwie. Prace prowadzone będą przez międzynarodowy zespół doradców Banku
Nomura, wyspecjalizowany w branży rafineryjnej - poinformowało biuro prasowe spółki.

Zarząd PKN Orlen wybrał doradcę, który pomoże wypracować rekomendację co do przyszłości inwestycji na Litwie. Prace prowadzone będą przez międzynarodowy zespół doradców Banku Nomura, wyspecjalizowany w branży rafineryjnej - poinformowało biuro prasowe spółki.

Doradca rozpocznie prace w najbliższym tygodniu, a zakończenie pierwszego etapu, polegającego na przygotowaniu możliwych scenariuszy strategicznych, spodziewane jest w IV kw. 2010 r.

W komunikacie PKN Orlen przypomniano, że dotychczas spółka ta prowadziła wewnętrzne analizy dotyczące sytuacji rafinerii Orlen Lietuva w litewskich Możejkach.

Według płockiego koncernu, zadaniem doradcy będzie weryfikacja możliwości realizacji różnych scenariuszy: od utrzymania aktualnej sytuacji właścicielskiej i dalszej budowy wartości litewskiej spółki, po scenariusze, w których następuje częściowa lub całkowita sprzedaż udziałów w litewskiej rafinerii.

"Obecnie żaden z wariantów nie jest preferowany - o tym, który zostanie ostatecznie wybrany, zadecydują wyłącznie argumenty biznesowe" - powiedział cytowany w komunikacie prezes PKN Orlen Jacek Krawiec. Dodał, iż płocki koncern dysponuje własnymi analizami przyczyn niskiej rentowności rafinerii Orlen Lietuva i możliwych sposobów rozwiązania tego problemu.

"Obecnie potrzebujemy wsparcia ze strony doradcy, który w transparentnym procesie zbada rynek i precyzyjnie zdefiniuje optymalny scenariusz dla Orlenu i jego akcjonariuszy" - dodał Krawiec. Według niego, doradca może zebrać oferty od potencjalnych inwestorów: jakie pakiety ich interesują, w zamian za co.

PKN Orlen zaznaczył w komunikacie, że obecna strategia spółki zakłada angażowanie się w projekty poszukiwania i wydobycia ropy (tzw. upstream) oraz produkcji energii elektrycznej, dzięki której płocki koncern przekształci się w nowoczesny koncern multienergetyczny.

"Naszym strategicznym celem jest wprowadzenie PKN Orlen Orlenu na ścieżkę szybkiego rozwoju i odrobienie luki wartości w stosunku do naszych regionalnych konkurentów" - wyjaśnił Krawiec.

Według PKN Orlen, "podstawowym problemem wpływającym na niesatysfakcjonującą rentowność inwestycji w Możejkach są kwestie logistyczne", a podejmowane od lat próby ich rozwiązania okazały się dotychczas bezskuteczne.

W ocenie PKN Orlen, przyjęte ostatnio na Litwie rozwiązania legislacyjne wprowadzające możliwość utrzymywania 30 proc. zapasów obowiązkowych paliw poza granicami tego kraju, sprzyjają przede wszystkim importerom, a osłabiają pozycję litewskiej rafinerii Orlen Liteuva.

"Możejki były rentowną firmą tylko w okresie doskonałej koniunktury w tej branży, czyli przed kupnem przez Orlen. Poza tym jej wcześniejszy właściciel, Jukos zatrzymał wszystkie duże inwestycje, żeby poprawić wyniki rafinerii. Dzisiaj, oprócz niskich marż, mamy - nie z naszej winy - olbrzymie problemy z kosztami logistyki na Litwie. W związku z tym po raz pierwszy dajemy na rynek sygnał, że wszystkie opcje są możliwe: od kontynuowania tej inwestycji - która na razie się nie zwraca - przez sprzedaż części udziałów, po całkowite wycofanie się z tego projektu. W przypadku podjęcia decyzji o sprzedaży bardzo ważnym elementem będzie cena" - podkreślił Krawiec.

Wybór doradcy został przeprowadzony zgodnie z wewnętrznymi procedurami PKN Orlen, a wynegocjowane warunki finansowe są korzystniejsze od tych, które obowiązywały z doradcami, zatrudnionymi do procesu akwizycji w roku 2006. Wśród podmiotów, które były rozważane, ze względu na wagę i strategiczne znaczenie projektu, znalazły się największe banki inwestycyjne.

PKN Orlen, który jest właścicielem Orlen Lietuva, od dłuższego czasu bez powodzenia zabiegał o uzyskanie udziałów w litewskim terminalu naftowym w Klaipedos Nafta, w którym rząd Litwy posiada 70 proc. udziałów. Terminal Klaipedos Nafta jest głównym punktem eksportowym produktów Orlen Lietuva.

PKN Orlen bez skutku negocjował też odbudowę kilkunastokilometrowego odcinka torów, które zapewniłyby krótszy i tańszy transport paliw z Orlen Lietuva na Łotwę. Chodzi o rozebrane przez koleje litewskie w 2008 r. tory do łotewskiego Renge.(PAP)

mb/ je/ jbr/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)