Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Polscy lotnicy na pogrzebie czeskiego weterana RAF

0
Podziel się:

Delegacja żołnierzy i weteranów Sił Powietrznych wzięła udział w pogrzebie
gen. Zdenka Skarvady - ostatniego z czeskich pilotów walczących w II wojnie światowej po stronie
zachodnich aliantów - poinformował rzecznik Sił Powietrznych ppłk Artur Goławski.

Delegacja żołnierzy i weteranów Sił Powietrznych wzięła udział w pogrzebie gen. Zdenka Skarvady - ostatniego z czeskich pilotów walczących w II wojnie światowej po stronie zachodnich aliantów - poinformował rzecznik Sił Powietrznych ppłk Artur Goławski.

W Ostrawie na grobie lotnika - który walczył również po stronie polskiej we wrześniu 1939 - wieniec złożył w imieniu ministra obrony dowódca Sił Powietrznych generał broni pilot Lech Majewski.

Zdenek Skarvada urodził się w 1917 roku na Morawach. W latach 1935-1937 odbył podstawowy kurs pilotażu w szkole dla małoletnich przy Szkole Lotnictwa Wojskowego Prostejowie.

Po wstąpieniu do wojska przeszedł kurs myśliwski. Po zajęciu przez Niemców republiki Czeskiej Skarvada nielegalnie przekroczył granicę z Polską i zgłosił się w konsulacie czeskim w Krakowie. Zamierzał dostać się do wojska na uchodźstwie, formującego się we Francji. Zrezygnował jednak z wyjazdu i 29 lipca 1939 wstąpił do lotnictwa polskiego. Został zatrudniony w Centrum Wyszkolenia Lotnictwa Nr 1 w Dęblinie.

Wziął udział w kampanii wrześniowej jako pilot, za co został odznaczony Krzyżem Walecznych. Znalazł się na terenach zajętych przez wojska ZSRR i jak większość czeskich żołnierzy został po kilku miesiącach zwolniony z obozu internowania.

14 lipca 1940 roku odpłynął statkiem z Odessy, by przez Stambuł, Port Said, Bombaj i Kapsztad dostać się 27 października 1940 roku do Wielkiej Brytanii. Tam został przyjęty do Ochotniczej Rezerwy RAF. Po odbyciu przeszkolenia 17 lipca 1941 roku zaczął latać w czechosłowackim 310. Dywizjonie RAF.

4 lutego 1942 podczas lotu nad morzem w rejonie wyspy Seilly wyskoczył na spadochronie z uszkodzonego myśliwca Spitfire. Odnaleziony przez załogę niemieckiego kutra torpedowego trafił do niewoli, w której przebywał do końca wojny.

Po wyzwoleniu ewakuowanego obozu odleciał do Wielkiej Brytanii. 18 sierpnia 1945 roku został repatriowany do Czechosłowacji, gdzie powrócił do służby w lotnictwie. Początkowo latał w 10. Pułku Lotniczym w Pradze-Kbrly. 28 października 1945 roku został promowany na stopień oficerski. 30 kwietnia 1947 roku został instruktorem w LVA (Akademia Lotnictwa Wojskowego). 1 sierpnia 1950 roku w wyniku czystek został zwolniony z wojska. Pracował jako górnik.

Po częściowej rehabilitacji 1 września 1965 roku awansowany do stopnia majora, a 6 października 1966 roku na podpułkownika. Powszechnej rehabilitacji lotników z zachodu zawdzięcza awans w 1990 roku na pułkownika. 8 maja 2000 r. otrzymał z rąk prezydenta Vaclava Havla stopień generała brygady. Zmarł 11 maja 2013 roku w Ostrawie w wieku 95 lat.(PAP)

brw/ bos/ mow/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)