Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Polskie LNG: rozbudowa terminalu LNG uzasadniona

0
Podziel się:

Wyniki badań wskazują, że jest znaczne zapotrzebowanie na usługi
powstającego w Świnoujściu terminala LNG. Potencjał rynku uzasadnia rozbudowę terminalu o trzeci
zbiornik - poinformowały PAP służby prasowe Polskiego LNG.

Wyniki badań wskazują, że jest znaczne zapotrzebowanie na usługi powstającego w Świnoujściu terminala LNG. Potencjał rynku uzasadnia rozbudowę terminalu o trzeci zbiornik - poinformowały PAP służby prasowe Polskiego LNG.

Jak poinformował PAP rzecznik firmy Maciej Mazur, przeprowadzone na przełomie 2012 i 2013 roku przez spółkę Polskie LNG badania wskazują na znaczne zapotrzebowanie na zwiększenie mocy regazyfikacji, jak również inne usługi, które mogłyby być świadczone przez terminal LNG w Świnoujściu.

Decyzja o ewentualnej rozbudowie terminalu LNG ma być podjęta jeszcze w 2013 roku.

Według Polskiego LNG, już w 2015 r. zapotrzebowanie podmiotów krajowych może przekroczyć możliwości terminalu. W 2020 r. zapotrzebowanie na usługi, wraz z już zarezerwowaną mocą regazyfikacji, osiągnie poziom bliski maksymalnych możliwości terminalu po jego ewentualnej rozbudowie - dodał rzecznik.

Celem badania rynku (tzw. market screening) było ustalenie zapotrzebowania podmiotów potencjalnie zainteresowanych rynkiem LNG na rozbudowę terminalu LNG w Świnoujściu, w tym zwiększenie mocy regazyfikacji i świadczenie dodatkowych usług.

Usługi te polegałyby głównie na przeładunku LNG na cysterny samochodowe i cysterny kolejowe, bunkrowaniu statków paliwem LNG, przeładunku LNG na mniejsze jednostki pływające oraz usługę magazynowania LNG w terminalu w latach 2015-2029.

"Wyniki badania są dla terminalu LNG obiecujące. Rynek wysłał nam jasny komunikat, że powinniśmy kontynuować prace, które pozwolą nam na podjęcie decyzji o rozbudowie terminalu LNG. Zapotrzebowanie na usługi związane z LNG już na tym etapie jest na tyle duże, że może przekroczyć możliwości terminalu LNG nawet po ewentualnej rozbudowie. Co więcej, rynek jest nie tylko zainteresowany zwiększeniem mocy regazyfikacji, lecz także potencjalnymi usługami dodatkowymi, głównie przeładunkiem na cysterny samochodowe oraz przeładunkiem na mniejsze jednostki" - powiedział prezes Polskiego LNG Rafał Wardziński.

W badaniu rynku wzięły udział 22 firmy polskie oraz zagraniczne, zajmujące się m.in. obrotem gazem oraz obrotem energią. Kilka podmiotów zagranicznych, w tym z Niemiec i Szwecji, nie wzięło formalnego udziału w badaniu, jednakże wyraziło zainteresowanie wykorzystaniem możliwości terminalu w Świnoujściu.

Spółka Polskie LNG będzie obecnie analizować aspekty ekonomiczne, prawne i techniczne związane z ewentualną rozbudową terminalu.

Polskie LNG S.A. jest spółką celową powołaną w 2007 roku do budowy terminalu LNG w Świnoujściu, czyli instalacji do odbioru i regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego.

W pierwszym etapie eksploatacji terminal LNG pozwoli na odbiór 5 mld m sześć. gazu ziemnego rocznie. W kolejnym etapie, w zależności od wzrostu zapotrzebowania na surowiec, możliwe będzie zwiększenie zdolności regazyfikacyjnej do 7,5 mld m sześć., co stanowi około 50 proc. obecnego rocznego zapotrzebowania na gaz w Polsce. Obecnie nasz kraj zużywa ok. 14 mld m sześc. gazu rocznie.

Gazoport ma ruszyć w 2014 r.(PAP)

epr/ je/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)