Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Pomorskie: Deklaracja o współpracy przy budowie tunelu Dania - Niemcy

0
Podziel się:

Władze samorządowe oraz instytucje i firmy z woj. pomorskiego chcą, by na
Pomorzu powstał zakład, w którym budowane byłyby elementy tunelu łączącego Danię i Niemcy. We
wtorek w Gdańsku podpisano deklarację o współpracy w tej sprawie.

Władze samorządowe oraz instytucje i firmy z woj. pomorskiego chcą, by na Pomorzu powstał zakład, w którym budowane byłyby elementy tunelu łączącego Danię i Niemcy. We wtorek w Gdańsku podpisano deklarację o współpracy w tej sprawie.

Parlamenty Danii i Niemiec zaaprobowały na razie fazę planowania tunelu samochodowo-kolejowego, natomiast nie wyraziły jeszcze zgody na jego budowę. Planuje się, że miałby on niespełna 18 km długości i 13,1 m wysokości. Rozpoczęcie budowy tunelu łączącego niemiecką wyspę Fehmarn z duńską wyspą Lolland planuje się na 2014 r.; do użytku obiekt ma być oddany w 2020 r. Koszty inwestycji, szacowane na 5,1 mld euro, ma pokryć Dania.

We wtorek podpisano deklarację o współpracy przy utworzeniu polskiej oferty na budowę zakładu produkującego elementy tunelu. Prezes Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Teresa Kamińska powiedziała PAP, że przy produkcji prefabrykatów zatrudnienie znalazłoby ok. 3 tys. osób; skorzystałyby też huty, cementownie i producenci kruszyw. Oblicza się, że wartość kontraktów może przekroczyć 2 mld euro.

"Deklarujemy pomoc sygnatariuszy porozumienia we wszystkich aspektach, które zmierzać będą do lokalizacji w naszym regionie zakładu produkującego wielkogabarytowe elementy tunelu drogowo-kolejowego mającego połączyć Wyspy Duńskie z Niemcami" - czytamy w deklaracji. Podpisali ją przedstawiciele m.in.: Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Portu Północnego w Gdańsku, władz Gdańska i Gdyni, Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego i Agencji Rozwoju Pomorza. Prace wszystkich podmiotów koordynować będzie Marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Strony deklaracji podkreśliły, że "działają nie tylko w interesie województwa pomorskiego, poszczególnych miast, ale - mając świadomość wagi i skali przedsięwzięcia - przede wszystkim w interesie Polski i całego społeczeństwa".

Kamińska wyjaśniła PAP, że do budowy tunelu potrzeba sto betonowo-stalowych elementów o długości 220 m każdy. Zaznaczyła, że "to nie jest oferta tylko dla Pomorza i firm pomorskich; jest to kontrakt, który uruchomiłby wiele firm w kraju, huty, cementownie".

Dodała, że oferta ma zostać złożona do końca kwietnia br. Wcześniej przedstawiciele władz i firm z Pomorskiego mają się spotkać z duńska firmą odpowiedzialną za budowę tunelu.

Zdaniem Kamińskiej najlepszą lokalizacją dla zakładu produkującego elementy tunelu byłoby zaplecze Portu Północnego w Gdańsku. Teren, na którym powstałyby urządzenia do produkcji prefabrykatów części tunelu, zostałby włączony do PSSE.

Jeden z sygnatariuszy porozumienia, prezes Stoczni Gdynia SA Patryk Michalak poinformował PAP, że jest kilkanaście potencjalnych lokalizacji zakładu - głównie w Niemczech i w Danii.

Ocenił, że atutem polskiej oferty "będzie możliwość zapewnienia określonego zaplecza kadrowego i niskie koszty pracy". Pracochłonność projektu liczona jest na 100 mln roboczogodzin. O przewadze polskiej oferty mogą decydować też niższe koszty energii, wykształcona baza dostawców i niższe koszty cementu.

Lolland i Fehmarn są już połączone mostami z lądem stałym. Leżąca między nimi cieśnina przerywa bezpośrednie połączenie drogowe między Kopenhagą a Hamburgiem.

Bożena Leszczyńska (PAP)

bls/ pad/ jbr/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)