Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Ponad 153 mln zł zainwestuje BCT w Gdyni

0
Podziel się:

Ponad 153 mln zł zainwestuje do 2015r. Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT) w
Gdyni w sprzęt, infrastrukturę i systemy informatyczne. Inwestycja w 35 proc. ma być dofinansowana
przez Unię Europejską i budżet państwa.

Ponad 153 mln zł zainwestuje do 2015r. Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT) w Gdyni w sprzęt, infrastrukturę i systemy informatyczne. Inwestycja w 35 proc. ma być dofinansowana przez Unię Europejską i budżet państwa.

Dzięki programowi inwestycyjnemu realizowanemu przez cztery lata zdolność przeładunkowa terminalu ma wzrosnąć o ok. 60 proc., z obecnych 750 tys. TEU rocznie do 1,2 mln TEU (TEU to pojemność standardowego kontenera).

Prezes BCT Gdynia, Krzysztof Szymborski powiedział w czwartek podczas konferencji prasowej w Gdyni, że "terminal przystępuje do największego w swojej historii programu inwestycyjnego, a pierwsze prace mają się rozpocząć za około rok".

Podkreślił, że dzięki inwestycjom zwiększy się też ilość ładunków przewożonych do i z portu koleją. W 2010r. koleją przewieziono 15 proc. ładunków, w tym roku ten wskaźnik wzrósł do prawie 40 proc.. "W ostatnim tygodniu sierpnia 72 proc. kontenerów przewieziono koleją; dziennie są to 4 do 7 pociągów" - dodał.

Koszty transportu kolejowego, w porównaniu z transportem drogowym, są znacznie niższe. Ponadto emisja CO2 przy wykorzystaniu kolei w przewozach kontenerów jest 15 razy mniejsza niż w transporcie drogowym.

Prezes zapewnił, że w ramach projektu terminal kolejowy będzie wyposażony m.in. w dwie suwnice nabrzeżowe (po 26 mln zł każda), dwie suwnice kolejowe ( po 13, 3 mln zł każda) oraz w suwnice placowe, nowe ciągniki i naczepy.

Poinformował, że w terminalu za około 30 mln zł zostaną zmodernizowane drogi i place. Mają być także zmodernizowane, zautomatyzowane bramy, które umożliwią m.in. odczyt tablic rejestracyjnych pojazdu i numeru kontenera.

Projekt inwestycyjny BCT jest jednym z 12 projektów zgłoszonych w konkursie Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Projekt gdyńskiego terminala jest najdroższym i ma otrzymać największe - prawie 54 mln zł - dofinansowanie. Pozostała kwota ma pochodzić z budżetu spółki i kredytów. Szymborski poinformował, że wstępna umowa o dofinansowaniu może być podpisana w październiku.

W konkursie Centrum Unijnych Projektów Transportowych znalazły się projekty inwestycyjne portów w Gdańsku, Gdyni i w Szczecinie. Terminale BCT i GCT w Gdyni, DCT w Gdańsku oraz Morska Baza Kontenerowa i Terminal Kontenerowy w Szczecinie, mają zrealizować projekty o łącznej wartości prawie 557 mln zł. Łączne dofinansowanie może wynieść prawie 208 mln zł.

Jak podkreśliła uczestnicząca w konferencji prasowej w Gdyni, wiceminister infrastruktury, Anna Wypych - Namiotko, fundusze unijne są przeznaczone na modernizację infrastruktury transportowej i portowej, by zwiększyć potencjał przeładunkowy polskich portów.

Wiceminister zaznaczyła, że "inwestycje mają wzmocnić konkurencyjność polskich portów oraz podnieść ich bezpieczeństwo".

BCT czyli Bałtycki Terminal Kontenerowy sp. z o.o. zarządzany jest przez międzynarodową korporację ICTSI (International Container Terminal Services, Inc z siedzibą na Filipinach); BCT jest jednym z sześciu największych terminali spośród 22 należących do tej grupy na całym świecie. Globalne obroty grupy ICTSI w 2010r. wyniosły 4,2 mln TEU. Korporacja działa w 13 krajach na 5 kontynentach.

W 2010r. w terminalu przeładowano ponad 281 tys. TEU; spółka zatrudnia 280 osób i kontroluje 27 proc. polskiego rynku przeładunków kontenerowych. (PAP)

bls/ drag/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)