Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Portugalia przystąpi do budowy szybkiej kolei do Hiszpanii w 2014 r.

0
Podziel się:

Portugalia rozpocznie w 2014 r. budowę szybkiej kolei do Hiszpanii o
standardowym europejskim rozstawie szyn. Linia łącząca Lizbonę z Madrytem zostanie w 85 proc.
sfinansowana ze środków unijnych.

Portugalia rozpocznie w 2014 r. budowę szybkiej kolei do Hiszpanii o standardowym europejskim rozstawie szyn. Linia łącząca Lizbonę z Madrytem zostanie w 85 proc. sfinansowana ze środków unijnych.

Portugalska sieć kolejowa, podobnie jak hiszpańska, ma tzw. iberyjski rozstaw szyn - 1668 mm, odmienny od większości państw UE, gdzie wynosi on 1435 mm.

Jak poinformował minister finansów Portugalii Vitor Gaspar, pierwsze prace przy budowie szybkiej kolei łączącej obie stolice rozpoczną się już w przyszłym roku i prowadzone będą do 2020 roku.

"Wynegocjowaliśmy już z Brukselą wsparcie finansowe dla tej inwestycji. Komisja Europejska przystała na współpracę w realizacji tej trasy i zgodziła się pokryć 85 proc. jej kosztów" - napisał minister w komunikacie przekazanym telewizji TVI.

Deklaracja ministra finansów oznacza, że udział KE w realizacji przedsięwzięcia zwiększy się o 60 pkt. procentowych wobec pierwotnego projektu przygotowanego przez rząd Portugalii, który w styczniu 2012 r. zawiesił inwestycję z uwagi na braki budżetowe. Jej koszt szacowany był wówczas na 190 mln euro.

Poza linią pasażerską, na trasie Lizbona-Madryt wybudowana zostanie również szybka linia przewozów towarowych. Posiadać będzie ona rozgałęzienie do nadatlantyckiego Sines, położonego 160 km na południe od portugalskiej stolicy. Trasa kolejowa połączona zostanie z miejscowym portem morskim oraz rafinerią.

W maju ub.r. projekt linii Lizbona-Madryt-Paryż został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Europejską, a Bruksela umieściła go wśród 20. najważniejszych dla Unii Europejskiej inwestycji. Dzięki niej możliwy będzie transport pasażerów oraz towarów szybką koleją z Portugalii przez Hiszpanię i Francję do Europy Środkowej. Oferta kolejowa przez Pireneje ma być konkurencyjna wobec przewoźników drogowych, zmuszonych do kilkudziesięciogodzinnych postojów na niedrożnej granicy francusko-hiszpańskiej.

Podczas zorganizowanego w Porto 9 maja ubiegłego roku XXV Szczytu Portugalsko-Hiszpańskiego premierzy obu krajów zapowiedzieli, że dołożą starań, by do 2018 roku zakończyć budowę szybkiej linii przewozów towarowych między Lizboną a miastem Irun, na granicy hiszpańsko-francuskiej.

Z Lizbony Marcin Zatyka (PAP)

zat/ jo/ kar/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)