Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Potencjalny inwestor WUŻ w Gdyni - holenderska spółka Fairplay

0
Podziel się:

Potencjalnym inwestorem 100 proc. udziałów Przedsiębiorstwa Usług Żeglugowych
i Portowych (WUŻ) w Gdyni jest holenderska spółka Fairplay BV - zdecydowała w piątek Komisja
Prywatyzacyjna.

Potencjalnym inwestorem 100 proc. udziałów Przedsiębiorstwa Usług Żeglugowych i Portowych (WUŻ) w Gdyni jest holenderska spółka Fairplay BV - zdecydowała w piątek Komisja Prywatyzacyjna.

Obecnie właścicielem WUŻ działającego w porcie w Gdyni jest Zarządu Morskiego Portu Gdynia (ZMPG). Przedsiębiorstwo zatrudnia ok. 230 osób.

Prezes ZMPG Janusz Jarosiński poinformował w piątek PAP, że oferta holenderskiej spółki została wybrana spośród dwóch złożonych. "Obie oferty były ważne, obie zadawalały nas cenowo, były +o miliony złotych wyższe+ niż cena wywoławcza. Wybrany został inwestor oferujący wyższą cenę" - powiedział. Wartość księgowa spółki wynosi ponad 31 mln zł.

Szczegóły oferty objęte są tajemnicą handlową.

Jarosiński powiedział, że od początku maja rozpoczną się negocjacje pakietu gwarancji pracowniczych. Mogą potrwać 60 dni. Prezes ocenił, że realnym terminem zakończenia procesu prywatyzacji WUŻ jest sierpień.

Przeciw prywatyzacji protestują związki zawodowe działające w spółce. Na początku kwietnia kilkudziesięciu pracowników przedsiębiorstwa manifestowało przed siedzibą ZMPG. Pikietę zorganizował NSZZ Solidarność.

Przewodniczący Solidarności w WUŻ Mariusz Połom wyjaśnił PAP, że ZMPG chce sprywatyzować spółkę "nie zabezpieczając interesów Skarbu Państwa, pracowników i portu". Zdaniem związkowców przekształcenie WUŻ "także nie gwarantuje rozwoju spółki". Przekonywał, że związkowcy "nie potępiają prywatyzacji", ale obawiają się m.in. zwolnień.

Zapewnił, że związkowcy przystąpią do negocjacji pakietu. "Zależy nam na wynegocjowaniu gwarancji odpowiednio długiego okresu zatrudnienia oraz obowiązywania zakładowego zbiorowego układu pracy" - wyjaśnił.

Jarosiński przypomniał, że prywatyzacja tej spółki budziła zawsze wiele emocji. Od 1993 r. już trzykrotnie ZMPG próbował sprywatyzować WUŻ. Poprzednie dwa procesy były prowadzone na drodze negocjacji, a obecny - w formie przetargu publicznego. Jednym z żądań związkowców jest ponowna zmiana formy prywatyzacji na negocjacje.

WUŻ świadczy głównie usługi holownicze i cumownicze oraz związane z utrzymaniem bezpieczeństwa żeglugi w Porcie Gdynia. Od maja 1996 r. jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, której właścicielem jest Zarząd Morskiego Portu Gdynia.

Holenderska spółka Fairplay BV należy do międzynarodowej grupy Fairplay Towage. Jest to jeden z największych operatorów floty holowników, pracujących w Rotterdamie, Hamburgu, w rejonie Kanału Kilońskiego, we wszystkich portach wschodnich Niemiec (Wismar, Rostock, Stralsund itd.). W Polsce jest właścicielem dwóch spółek: Project Żeglugi w Szczecinie i Port-Holu w Świnoujściu.

Spółki w gdyńskim porcie prywatyzowane są od dekady. Do tej pory sprywatyzowano Bałtycki Terminal Kontenerowy, Portowy Zakład Transportu, Bałtycki Terminal Zbożowy oraz Portowy Zakład Techniczny.

ZMPG w czerwcu planuje rozpocząć sprzedaż 50 proc. udziałów w spółce Bałtycka Baza Masowa. Jarosiński uważa, że transakcja może być sfinalizowana do końca 2011 r.

W gdyńskim porcie do prywatyzacji pozostaje jeszcze Bałtycki Terminal Drobnicowy. "Czekamy z rozpoczęciem procesu zbywania udziałów w tej spółce do przyszłego roku, po zrealizowaniu prowadzonych na terenie tego terminala inwestycji" - tłumaczył. Zdaniem prezesa zakończenie prywatyzacji wszystkich spółek w gdyńskim porcie jest realne w 2013 r.

ZMPG zarządza terenami i infrastrukturą portu w Gdyni na powierzchni prawie 500 ha. Na jego terenie działają niezależne spółki eksploatacyjne, m.in. Bałtycki Terminal Drobnicowy, Morski Terminal Masowy, Bałtycka Baza Masowa, Portowy Zakład Techniczny i Wydział Usług Żeglugowych i Portowych. (PAP)

bls/ amac/ gma/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)