Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Powstał polski Press Club

0
Podziel się:

Integracja środowiska, dbałość o dziennikarskie standardy oraz inicjowanie
międzynarodowej współpracy - to podstawowe cele polskiego Press Clubu. We wtorek klub zainaugurował
działalność konferencją prasową w siedzibie przy Krakowskim Przedmieściu w Warszawie.

Integracja środowiska, dbałość o dziennikarskie standardy oraz inicjowanie międzynarodowej współpracy - to podstawowe cele polskiego Press Clubu. We wtorek klub zainaugurował działalność konferencją prasową w siedzibie przy Krakowskim Przedmieściu w Warszawie.

"Kto nie idzie do przodu, ten się cofa. W bardzo wielu zawodach, także w dziennikarstwie, należy się doskonalić zawodowo" - podkreślał na konferencji prezes Press Clubu Marcin Lewicki. Małgorzata Naukowicz, członkini Rady Press Clubu podkreślała zaś, że jednym z podstawowych zadań jego członków będzie dbanie "o standardy dziennikarstwa w Polsce, które zdarza się, że pozostawiają wiele do życzenia".

Press Club jest organizacją non profit, utrzymującą się ze składek członkowskich. Jego członkami mogą zostać dziennikarze, rzecznicy prasowi państwowych instytucji publicznych lub niekomercyjnych organizacji pozarządowych oraz świeżo upieczeni absolwenci dziennikarstwa. Klub oferuje też członkostwo korporacyjne, oferowane podmiotom, które zechcą wesprzeć Press Club finansowo lub rzeczowo.

Już na starcie swojej działalności Press Club Polska został przyjęty do International Association of Press Clubs (zrzesza 27 Press Clubów, w około 20 krajach), co - jak podkreślał członek Rady Press Clubu Jarosław Włodarczyk - jest "ewenementem". "Większość Press Clubów jest przyjmowana do federacji po kilku latach działalności" - wyjaśnił.

"Zaletą tego, że jesteśmy w międzynarodowej federacji jest nie tylko to, że możemy czerpać z międzynarodowych doświadczeń, ale też, że członkowie Press Clubu Polskiego, po wcześniejszym zaanonsowaniu mogą korzystać z przywilejów i infrastruktury Press Clubów w danym kraju" - dodał Włodarczyk.

Jak zapowiadali we wtorek członkowie Rady Press Clubu ma on być miejscem spotkań, dyskusji, wymiany doświadczeń. Klub chce organizować spotkania "off the record" z politykami, ludźmi kultury. Mają to być zarówno zamknięte, elitarne debaty (wyłącznie dla klubowiczów), jak i spotkania otwarte.

Jego zadaniem będzie też m.in. reprezentowanie oraz ochrona zawodowych i społecznych interesów dziennikarzy, promowanie profesjonalnych kontaktów z zagranicznymi mediami, organizacja wyjazdów oraz uzyskiwanie stypendiów. Press Club ma być też miejscem do pracy dla dziennikarzy (zwłaszcza współpracowników i wolnych strzelców), którzy nie mają możliwości korzystania z własnego miejsca w redakcji lub z jakichkolwiek powodów wolą pracować poza nią.

Press Club chce też monitorować poprawność języka polskiego w mediach, a nawet "konkretnie z imienia, nazwiska i programu wymieniać, kto zrobił jaki błąd językowy". Press Club stawia sobie też za cel monitorowanie wolności mediów oraz działalność szkoleniową. Jedne z pierwszych warsztatów mają być przeznaczone dla szefów muzycznych stacji radiowych i dotyczyć historii muzyki rozrywkowej w Polsce.

Polski Press Club liczy na starcie ok. 20 osób, kolejnych sto osób zostało już zaproszonych do członkostwa. Docelowo, w ciągu roku Press Club chce przyjąć maksymalnie 300 członków.

O przyjęciu nowego członka do klubu decydować będzie Rada Press Clubu, którą tworzą: dziennikarka, wieloletnia współpracownik programu TVN Uwaga Edyta Krześniak, reporterka Radia TOK FM Małgorzata Naukowicz, wykładowca wydziału Dziennikarstwa UW Marcin Lewicki, fotograf Jacek Marczewski, dziennikarz Polskiej Agencji Prasowej Wojciech Tumidalski, b. dziennikarz m.in. TVP, właściciel agencji PR Jarosław Włodarczyk.

Press Club przewiduje trzy poziomy członkostwa, od których uzależniona jest wysokość miesięcznej składki: dla dziennikarzy - 30 zł, dla ludzi mediów, nie będących dziennikarzami np. rzeczników prasowych, doradców medialnych - 300 zł, dla członków korporacyjnych - 3000 zł. Z czasem klub chce przyznawać też członkostwo honorowe.

Do końca listopada na stronie internetowej Press Clubu pojawi się wniosek, który należy wypełnić, by starać się o członkostwo w klubie.

Idea powstania Press Clubu narodziła się w środowisku uczestników i organizatorów corocznych rejsów dziennikarzy na Darze Młodzieży. "To było pięć lat temu. Pomyśleliśmy, że fajnie byłoby stworzyć w Polsce takie miejsce doskonalenia zawodowego - od tego wyszliśmy" - opowiadał o genezie klubu Lewicki. (PAP)

js/ abr/ jra/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)