Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Poznań: PiS nie chce automatycznego przekazywania dróg samorządom

0
Podziel się:

Wielkopolscy politycy PiS przygotowali projekt zmiany ustawy o drogach
publicznych. Zakłada on, że samorządy nie będą musiały przejmować dawnych dróg krajowych,
zastępowanych przez drogi ekspresowe, obwodnice czy autostrady - poinformował w piątek w Poznaniu
poseł PiS Tadeusz Dziuba.

Wielkopolscy politycy PiS przygotowali projekt zmiany ustawy o drogach publicznych. Zakłada on, że samorządy nie będą musiały przejmować dawnych dróg krajowych, zastępowanych przez drogi ekspresowe, obwodnice czy autostrady - poinformował w piątek w Poznaniu poseł PiS Tadeusz Dziuba.

Obowiązująca ustawa o drogach publicznych ustala automatyzm przejmowania przez samorząd gminny odcinka drogi krajowej, wojewódzkiej albo powiatowej, który zastąpiono nowo wybudowanym odcinkiem. Droga taka po zastąpieniu jej nową, np. obwodnicą czy nowym przebiegiem drogi ekspresowej, traci swoją kategorię i staje się drogą gminną.

Projekt zmian ustawy przygotowali posłowie Tadeusz Dziuba, Witold Czarnecki i radny sejmiku wielkopolskiego Błażej Spychalski.

"Jak wynika z doświadczenia, rozwiązanie takie jest niefunkcjonalne. Automatyczne przekazywanie samorządom gminnym odcinków dotychczasowych dróg krajowych, bez każdorazowego rozpoznania konkretnego przypadku, rodzi sytuacje konfliktowe. Wiele samorządów gminnych nie jest zdolnych do udźwignięcia ciężarów finansowych związanych z utrzymaniem odcinków dawnych dróg krajowych" - powiedział Dziuba.

Poseł podał przykład gmin Łubowo, Pobiedziska i Swarzędz (Wielkopolskie), na które spadł obowiązek utrzymania fragmentów drogi krajowej nr 5 - po wybudowaniu nowego odcinka drogi ekspresowej S-5. Według niego roczny budżet gminy Łubowo wynosi ok. 18 mln zł, a szacowane koszty utrzymania fragmentu starej S-5 wynoszą nie mniej niż 700 tys. zł.

Politycy PiS chcą, by resort transportu każdorazowo indywidualnie podejmował decyzje o przekazaniu takiej drogi samorządom, po wszczęciu procedury zmian kategorii trasy.

"Jeżeli takiej procedury nie będzie (...) to znaczy, że droga zostanie na utrzymaniu państwa" - powiedział PAP Dziuba.

Według projektu podczas stosowania procedury minister powinien zasięgnąć opinii samorządów, które mają przejąć drogę. Jeżeli opinie będą rozbieżne, to minister ma podejmować ostateczną decyzję.

Po wejście w życiu nowelizacji ustawy gminy, które przejęły drogi na dotychczasowych zasadach, mogłyby wszcząć procedurę oddolnie, co pozwoliłoby im doprowadzić do zwrotu dotychczas przejętych odcinków.

"Projektowane przepisy ustalają racjonalność działań w zakresie przekazywania zastępowanych odcinków dróg oraz zapewniają koncyliacyjny sposób postępowania. Mamy nadzieję, że po złożeniu do laski marszałkowskiej projekt zostanie szybko skierowany do właściwej komisji sejmowej" - powiedział PAP poseł Dziuba.

Projekt uzyskał już pozytywną opinię komisji legislacyjnej klubu PiS i zostanie zgłoszony do marszałek Sejmu na najbliższym posiedzeniu parlamentu.

kpr/ amac/ gma/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)